23 czerwca 2012

Dobór odpowiedniego zdjęcia

Dobór zdjęcia odpowiedniego do wykonania portretu jest sprawą kluczową. Przeglądając rysunki z poprzednich lat zauważyłam, że często źle wybierałam fotografie. Najczęściej kierowałam się tym, czy zdjęcie mi się podoba lub czy jest na nim moja ulubiona gwiazda. Wielkość i jakość fotki nie miały znaczenia. Teraz staranniej dokonuję wyboru i przekłada się to na końcowy rezultat. Poniżej prezentuję kryteria doboru zdjęć i nieodpowiednie zdjęcia.


#1 Zdjęcie musi być bardzo wyraźne. "Rozpikselizowana" fotografia od razu nadaje się do odrzucenia. Fotka, nawet jeśli jest duża, ale widać na niej piksele, po prostu się nie nadaje. Dobierając zdjęcie, patrzę, czy widać dokładnie kontury wszystkich części twarzy/ciała, czy widać rzęsy, każdy włosek zarostu. Tutaj wszystko jest niewyraźne:


Uwaga! Nie należy mylić zdjęcia "rozpikselizowanego" z takim, na którym głębia ostrości jest niska, jak na poniższym zdjęciu J.Leto. On sam jest wyraźny, a tło jest jedynie rozmazane, nie "rozpikselizowane".


#2 Zdjęcie nie może być za ciemne. Zbyt ciemne zdjęcie nie pozwoli na dokładną analizę zdjęcia [wzrokiem ;)], ponieważ nie wszystko jest widoczne, każdy element zlewa się w ciemną plamę.


 #3 Elementy fotografii nie mogą się ze sobą zlewać. Niby to zdjęcie nie jest takie ciemne, ale... też wszystko się ze sobą zlewa [i poza tym jest niewyraźne ;)]. Jasne włosy Kurta zlewają się z jego twarzą, jasny odcień skóry zlewa się z T-shirtem. Cała jego postać zlewa się z tłem. Jeśli na portrecie chcecie też uchwycić tło, musi się ono odróżniać od postaci. Oczywiście można też samemu wymyślić tło ;)

 

#4 Fotografia nie może być za jasna. Zbyt intensywna jasność [lub zbyt duży kontrast] zdjęcia wpłynie niekorzystnie na realizm rysunku. Gdy zdjęcie jest jasne, nie widać dobrze ważnych elementów, które nie są może widoczne na pierwszy rzut oka na fotografii, ale stanowią o cechach charakterystycznych osoby portretowanej: cienie pod oczami, lekko wystające kości policzkowe, wystająca broda, garb na nosie, rumieńce na policzkach, zagłębienie nad górną wargą, zmarszczki...



#5 Zbyt szczegółowe zdjęcie. Teraz mogą paść pytania: jak to? Przecież sama mówiłaś, że zdjęcie powinno mieć dużo szczegółów. Owszem, mówiłam, nie wypieram się. Ale dla początkujących rysowników zbyt wiele detali może stanowić za wysoką poprzeczkę. Duża szczegółowość może sprawić, że skupimy się za mocno na detalach. Może to odwrócić uwagę od podobieństwa osoby portretowanej i innych rzeczy. Ja sama dopiero od jakiś kilku lat mam odwagę korzystać z dosyć szczegółowych fotografii, a rysuję od 2002 roku.

#6 Lepsze czarno-białe niż kolorowe, jeśli rysuje się ołówkiem. Ułatwienie stanowi portretowanie osoby z czarno-białego lub monochromatycznego zdjęcia. Wówczas dokładniej zauważa się tonacje fotografii: które obszary są ciemniejsze, a które są jaśniejsze. Jeśli zdjęcie, z którego chcesz rysować, jest kolorowe, usuń kolor w Photoshopie. Jeśli nie posiadasz tego programu graficznego, użyj: Microsoft Office Picture Manager. Po prostu kliknij prawy przyciskiem myszki na plik, potem wybierz "Otwórz za pomocą Microsoft Office Picture Manager" -> Edytuj obrazy -> Kolor -> Nasycenie - wartość ustaw na -100. Wybierając Jasność i Kontrast możesz zmienić także te cechy zdjęcia. 
 
 


ZDJĘCIA, KTÓRE SIĘ NADAJĄ DO PRZERYSOWANIA:




Gdzie znaleźć dobre do narysowania zdjęcia?


- Google Grafika - tu polecam zajrzeć w pierwszej kolejności. Wpisujemy w wyszukiwarkę imię ulubionej gwiazdy, albo hasło "pies", "koń", ciemnowłosa dziewczyna" [a najlepiej jest wpisywać to po angielsku], ustawiamy wielkość zdjęć na Duże i szukamy! :)
- strona ulubionej gwiazdy tworzona przez fanów - często korzystam z tego źródła, gdyż można tam znaleźć przegląd wszystkich sesji zdjęciowych, jakie wykonano danej osobie.
- Deviantart.com, Pinterest.com - opcja dla rysowników, którzy nie chcą rysować celebrytów. Są strony obfitujące w przeróżne zdjęcia, szczególnie polecam pierwszą wymienioną. Ale uwaga! Powinno się zapytać autora fotografii o zgodę na przerysowanie jej.



Nie polecam szukania zdjęć na stronach typu: High Quality Celebrities Photos, ponieważ są to często strony zawirusowane.




33 komentarze :

  1. Czy zdarzyła Ci się kiedyś taka sytuacja, że narysowałaś obraz wzorując się na zdjęciu/obrazku znalezionym w Google grafika (bądź innej wyszukiwarce obrazów), a ktoś Ci zarzucił że używając tego zdjęcia i publikując je w internecie pod postacią swojego rysunku naruszasz jego/jej własność intelektualną? Czy ktoś oskarżał Cię o plagiat czy coś w tym stylu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nikt mi tego nie zarzucał. Zdjęć znanych osób są miliony, i miliony ludzi manipuluje nimi w Photoshopie czy przerysowuje. Na takim użyciu, jakim jest przerysowanie zdjęcia, nie czerpię żadnych korzyści majątkowych, więc nie wydaje mi się, żeby to było naruszaniem własności. Jednak kiedy korzystam z fotografii osoby nieznanej, zawsze ją pytam o zdanie.

      Usuń
  2. Witam, buszowałam po wielu blogach różnych rysujących osób, ale Twój szczególnie przypadł mi do gustu, świetnie rysujesz. Zajmuję się rysowaniem od dziecka ostatnio bardziej na poważnie zaczęłam robić różne rzeczy na zamówienie i Twoje porady nie rzadko bardzo mi pomagają ;) Również jestem samoukiem nigdy nie poszłam na żadne kursy, ponieważ nie przepadam za ingerencją kogoś obcego w moją pracę, zwyczajnie mnie to irytuje. Najchętniej poprosiłabym Cię o ocenę któregoś rysunku, ale z tego co piszesz na blogu na razie odpada, więc cierpliwie czeka. Bardzo by mi zależało żeby ktoś mi powiedział co powinnam jeszcze poprawić i nad czym popracować. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że podoba Ci się mój blog i moje prace :) Dziękuję Ci bardzo za uprzejmą opinię i życzę rozwijania swojego talentu! :)Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  3. nie umiem cieniować. jak cieniuję to wychodzi jakiś potwór :'((((((
    Ilojleen, poradź!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam tu: http://ilojleen.blogspot.com/2012/06/jak-cieniowac-i-jak-nie-cieniowac.html :)

      Usuń
  4. Świetnie podajesz tutorial, faktycznie mogłabys prowadzić lekcje rysuku profesjonalnie. Podziwiam cię. Ja się uczę rysunku dla przyjmności i idzie mi ciężko, ale teraz będę korzystać z twojego bloga, moja wada, to jest to, że mimo wpatrywania się w model ciężko mi przenieść kierunki i cały szkic na papier. Nie wiem, jak wyćwiczyć to patrzenie i rękę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, niezmiernie miło mi czytać takie komentarze :D Nie zniechęcaj się, początki zawsze są trudne! Najlepiej korzystać ze zdjęcia tego samego rozmiaru, co planowany rysunek i pomagać sobie linijką :) Powodzenia!

      Usuń
  5. Witaj, poczytuję i podpatruję bloga od kilku ładnych dni. Chciałabym dojśc do takiej perfekcji w rysowaniu jak Ty. Co do wyboru zdjęcia,ja robie to tak. Wybieram zdjęcie,jeśli jest kolorowe zmieniam na komputerze w czarno białe. Zazwyczaj też lekko przyciemniam i zwiększam kontrast po to żeby wydobyć wszystkie cienie.Póki co wychodzi mi to tak http://www.digart.pl/zoom/7084177/bez_tytulu.html http://www.digart.pl/zoom/7092514/niedokonczony.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A, czyli tak, jak opisałam :) Twoje portrety są ładne, życzę powodzenia w doskonaleniu umiejętności! :)

      Usuń
  6. Dziękuję:) Za pierwszym rzem nie wyświetliła mi sie cała strona,dopiero potem doczytałam że faktycznie robię tak samo jak Ty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co :) Zapraszam ponownie na bloga, dziś opublikuję nowy post :)

      Usuń
  7. Mam pytanie.
    Czy jak robisz szkic zdjęcia to odrysowujesz ze zdjęcia czy odręcznie?
    Mam dopiero 15 lat i zaczynam. Jak narazie nic mi nie wyszło:( , ale stosuje się do twoich rad i może sie kiedyś uda;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie bardzo rozumiem, co masz na myśli, pisząc o odrysowywaniu ze zdjęcia. Chodzi o kalkowanie? Nie.
      Życzę powodzenia :)

      Usuń
    2. nie pytam złośliwie albo coś... Tylko mi nie wychodzi wszystko równo jak rysuje odręcznie:( A lepiej się nauczyć odrazu odręcznie czy odrysowywać?
      a tak wogóle to masz super bloga;D

      Usuń
    3. Rozumiem, że nie pytasz złośliwie, ani ja nie odpowiadam złośliwie. Tylko dla mnie "odrysowywanie" to ogólnie proces przenoszenia tego, co widzę na zdjęciu na kartkę, a "odręcznie" tzn. za pomocą ręki ;) I tak robię: patrzę, i rysuję to, co widzę, pomagam sobie linijką.
      Dziękuję :))

      Usuń
  8. bardzo ładnie rysujesz co do tego nie mam ale ;)
    chciałam się poradzić . jak mam fotografie na której mogę się odwzorować to wychodzi mi to nawet nie źle, tylko znudziło mi się rysowanie "gotowych zdjęć" . rysuje realistycznie ale nie zawsze konwencjonalnie np. fotografie dziewczynki przerabiam na czarodziejki . mój problem polega na tym że do "gotowej" twarzy nie mogę dopasować włosów . jak zrobić zarys włosów i ułożenie pasm?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tylko nie mów że nie ma rady na "podglądanie" ..

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo :)

      "Tylko nie mów, że nie ma rady na 'podglądanie'"? Nie rozumiem.

      Jeśli bazę stanowi zdjęcie, wystarczy przedłużyć lub skrócić włosy, z czego przedłużanie jest o wiele łatwiejsze :) Nie należy tylko przesadzić z objętością włosów na głowie, ale patrząc na zdjęcie, widzisz, jaką czaszka ma wielkość. Zarys włosów i ułożenie pasm zleży od fryzury - nie ma gotowego "przepisu" uniwersalnego do wszystkich rodzajów uczesań. Sprawę ułatwić może przeglądnięcie zdjęć i obserwacja własnej fryzury w lustrze :) Dzięki temu intuicyjnie nauczysz się, jak ma wyglądać narysowana z wyobraźni fryzura czarodziejki ;)

      Usuń
  9. Tak, często miewam problemy z tymi zdjęciami. Uwielbiam szkicować Jensena, możliwe, że dlatego bo po prostu go lubię. A tak z ciekawości.. oglądasz Supernatural? Pytam, bo nie pierwszy raz widzę jego zdjęcie, gdzieś u Ciebie jeszcze widziałam Ackles'a. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ilojleen, Ty rysowałaś I lost my hope along away 6,5 godz czy 65 godz ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 65. Chciałabym takie prace tworzyć w 6,5 godz., wtedy rysowałabym 100 rysunków rocznie :D

      Usuń
  11. Ilojleen .... Jestem już mniej więcej w połowie wszystkich twoich tortuarów i z tej okazji jeszcze raz chciałem ci podziękować za pomoc która w nich przekazujesz ;]

    ps.przeczytałem że napisałaś książkę jeżeli mogę się spytać jaki ma tytuł i czy została ona wydana ??? Pytam tak z ciekawości..... ;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutoriali, nie trotuarów :D :D Nie ma za co, to ja dziękuję za wszystkie miłe komentarze.

      Napisałam kilka książek, ale nie wszystkie dokończyłam, żadnej nie wydałam. Ale są one strasznie dziecinne, bo pisałam je w wieku 10-15 lat [za wyjątkiem jednej, napisanej później] ;))

      Usuń
  12. Bardzo przydatne porady :) Niestety, czasami jest tak, że dobrych zdjęć po prostu nie ma :( Rysuję Axla Rose'a (wcześniej mierzyłem się z Sebastianem Bachem, ale skopałem, długa historia) i nie sposób znaleźć idealnej fotki. Oczywiście mam na myśli zdjęcia dwudziestoparoletnich Axla i Sebastiana :D Te, które chciałoby się skopiować są z lat 80, więc ciężko się na nich pracuje. Z reguły, jak coś mi się zlewa to edytuję zdjęcie w photoshopie i cienką linią zaznaczam sobie ewentualne niewyraźne kontury. To tak dla tych, którzy może chcieli by zabrać się kiedyś za klasyków sprzed 30 lat :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda - szukając zdjęcia do portretu Sully'ego Erny z Godsmack natrafiłam na niewiele dobrej jakości, dużych zdjęć, a na dodatek ciekawych. To, z którego w końcu zdecydowałam się go narysować, też nie było idealne, ale jakoś dałam radę. Choć faktycznie w Twoim przypadku ciężej o odpowiednie fotki!

      Usuń
  13. Bardzo fajny wpis! Pierwsze porady dotyczace wyboru zdjęcia stosuję też przy wyborze tła na pulpit komputera. Blog podoba mi się również od strony technicznej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję pięknie ^^ Też biorę brak rozpikselizowania pod uwagę, kiedy szukam tapety :D

      Usuń
  14. Fajny artykuł ale pobierz sobie program antyplagiatowy ze strony www.antyplagiat.net bo widziałem że ktoś kopiuje twoje teksty

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To brzmi jak reklama oprogramowania... ;) A jeśli naprawdę widziałeś, że ktoś kopiuje, to mogłabym prosić o linka?

      Usuń
  15. Jak rysujesz do drukujesz zdjęcie, na którym się wzorujesz, w tym samym formacie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to bardzo ułatwia rysowanie ^^

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...