23 czerwca 2012

Jak narysować jednolite czarne/ciemne tło na rysunku

Uzyskanie jednolitego, czarnego/ciemnego tła na rysunku dla niektórych rysowników wydaje się być niemożliwe. Mi również zajęło trochę czasu, zanim odkryłam jak cieniować kartkę, by wyglądało to w miarę przyzwoicie, schludnie. Kiedyś to wyglądało tak:

 
Catherina Zeta-Jones


W tym poście postaram się wyjaśnić jak wykonać czarne tło na rysunku, ale można zastosować te wskazówki nie tylko do tła, czego przykładem jest ten portret:

 
Jensen Ackles

SPOSÓB I

#1 Ołówkiem F [może też być HB] wycieniuj wybrany obszar. Pamiętaj, by ołówek nie był zatemperowany - mój ukochany ołówek F nie był strugany od dobrych kilkunastu portretów :D
Wygląda tak:

 

Rysuję tym "stępionym", płaskim końcem. Takie cieniowanie ma na celu pokrycie porów kartki papieru, wygładzenie go. Tak wyglądało kiedyś moje cieniowanie miękkim ołówkiem bez "podkładu" z ołówkiem F, widać pory kartki papieru:

  

#2 Gdy pocieniujesz już pożądany obszar, weź ołówek dobrze zatemperowany 5B lub 6B. Zacznij cieniować od krawędzi, cyrkulicznie [to znaczy rysując kółka, albo elipsy, jak Ci wygodniej]. Rysuj kółka ciasno przy sobie. To dosyć czasochłonny proces, ale chyba liczy się jakość rysunku, a nie jak szybko został zrobiony, prawda? :)

#3 Pokryj dany obszar ołówkiem o miękkim graficie kilkoma warstwami. Jednorazowe wypełnienie grafitem nie wystarczy, bo mimo użycia ołówka F, nie wszystkie pory papieru zostały wypełnione. Powtórz czynność kilkukrotnie.


Jeśli bardzo zależy Ci na czasie, cieniuj długimi kreskami, bądź własną metodą ;)


SPOSÓB II

#1 Patrz: punkt #1 sposób I.
#2 Rysuj kreskami. Stawiaj je ciasno, jedna przy drugiej. Gdy pocieniujesz już konkretny obszar, może on niestety wyglądać tak:

  

Aby pozbyć się tego efektu, użyj wiszera. Połóż jego końcówkę płasko przy kartce papieru i "rysując" nim okręgi/elipsy, rozmazuj czarny obszar. W ten sposób znikną brzydkie kreski po graficie.

 

Widać różnicę, prawda? :)

  

#3 Jeszcze raz pocieniuj ołówkiem 5B lub 6B, potem jeszcze raz zastosuj wiszer. Powtórz ten krok kilkukrotnie, aż uzyskasz tak ciemną czerń, która Cię usatysfakcjonuje :)


SPOSÓB III

Przy powyższych dwóch metodach używam ołówków 5B, 6B, zdarza się też, że użyję 8B. Generalnie, im większa cyferka przy B, tym miększy grafit i tym mocniejsza czerń. Z drugiej strony niestety im bardziej miękki ołówek, tym gorzej pokrywa kartkę, ale dobre wycieniowanie ołówkiem F, a potem kilkukrotne 8B i na koniec ponownie jakimś twardym ołówkiem powinno załatwić sprawę. Zeszłam trochę z planowanego tematu, tak więc wracam do tego, co chciałam napisać :)

By uzyskać głęboką czerń, pewna rysowniczka z zagranicy polecała następujące ołówki: Sakura Bruynzeel 9B i Staedtler Mars Lumograph 8B. Tła na jej rysunkach były faktycznie bardzo czarne. Niestety, nie miałam okazji wypróbować Sakury i podać Wam moją własną opinię, za to nabyłam Staedtler Mars Lumograph 8B. Moją recenzję na jego temat można przeczytać tutaj.


SPOSÓB IV

W tym wypadku proponuję użyć też innych przyborów, niż ołówki. Możesz najpierw pocieniować kartkę ołówkiem, potem za pomocą miękkich pasteli lub węgla przyciemnić ten obszar. Jednak wiąże się to z ryzykiem, że rysunek będzie brudzić, lub sam zostanie pobrudzony.



10 komentarzy :

  1. Gdzie kupiłaś ołówek - staedlera mars lumograph??? Ja osobiscie przeglądałam dużo sklepów internetowych i go nie znalazłam , a jak już znajdę to w zestawie , albo płatność jest jedynie przelewem .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sklepie plastycznym, jak wszystkie moje przybory :)

      Usuń
  2. co do pasteli
    jesli nie chcemy aby rysunek nie brudzil mozna popsikać go lakierem do wlosów.gdy lakier wyschnie nie ma sladów po nim,rysunek sie nie swieci i nie rozmazuje :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lub fiksatywą jeśli ktoś takową posiada :)

      Usuń
  3. Czarne tło szybko można też uzyskać z ołówków bezdrzewnych, a dokładnie z tego co zostaje po ich zastruganiu :) wszystkie te resztki doskonale się nadają do roztarcia na kartce, czerń jest jednolita i głęboka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To też dobry pomysł! Choć trochę trzeba się "ponawcierać" :D

      Usuń
  4. Hej, mam pytanko. :) Czy w czasie robienia tła mój ołówek 8B musi być koniecznie zatemperowany.? Kiedy wykonuję tło, ołówek co chwilę się tępi i permamentnie go ostrzę. Za jakiś czas nic z niego nie zostanie.... XD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja - ciągle strugam. Dzięki dobrze zatemperowanemu ołówkowi, cieniując, nie pozostawisz białych porów kartki :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...