18 czerwca 2012

Najczęściej popełniane błędy w portretowaniu cz.1

#1 Dolne rzęsy wyrastające prosto z oka, dolnej powieki. 
Należy zrobić odstęp pomiędzy linią okalającą oko, a miejscem, skąd wyrastają rzęsy. Poprawnie umiejscowione rzęsy wyglądają tak:

   
 Mischa Barton | Michael C.Hall

     
Mena Suvari | Jared Leto

 
Robert Pattinson


#2 Za rzadkie włosy.
Włosy muszą być gęste. Wiadomo, że jedni ludzie mają mniej włosów, drudzy więcej, ale mimo wszystko na portrecie nie mogą być widoczne prześwity, jak w poniższych rysunkach, które narysowałam wiele lat temu. Problem stanowi tu za mała liczba narysowanych linii, a także ich zbytnie oddalenie od siebie.

 
Emma Watson

 
Cate Blanchett

 
P!nk


Tutaj linie narysowałam gęsto, jedna przy drugiej. Zwracałam uwagę na to, jak układają się pasma i rysowałam linie wzdłuż pasm.


Kliknij na obrazek, by go powiększyć.


Robert Pattinson

Więcej o rysowaniu włosów tu Jak narysować włosy i tu Jak narysować włosy [WIDEO].


 #3 Mocny kontur ust.
Usta naturalnie nie posiadają mocnego konturu, a mimo to wiele osób popełnia często błąd, obrysowując zbyt mocno kształt ust. Sama wielokrotnie mocno zaznaczałam linie kształtujące wargi. Tego nie należy robić w żadnym wypadku, chyba, że osoba na zdjęciu użyła mocnej konturówki ;)

 
Amy Lee

 
Chester Bennington


Poniżej poprawnie narysowane usta, bez silnego konturu. Czy nie wyglądają naturalniej? :)

 
Jennifer Carpenter

 
Jensen Ackles

 
Zoe Saldana 

#4 Niewycieniowane zęby, wyglądające jak biały płot.
Wiele osób rysuje zęby instynktownie, pozostawiając je białe, oddzielając jeden ząb od drugiego linią. Ale przecież gdy przyjrzymy się zdjęciu bardzo dokładnie, widzimy, że pewne obszary nie są aż tak białe, jak się wydaje na pierwszy rzut oka. Miejsce, gdzie stykają się ze sobą poszczególne zęby [po prostu krawędzie zębów] są ciemniejsze, niż sam przód zęba. Poza tym, górna warga często rzuca cień na zęby. Co więcej, mimo, że wydaje nam się, że słusznie robimy, rysując linie oddzielające od siebie zęby, popełniamy błąd. Wygląda to nieestetycznie, wystarczy spojrzeć na poniższe rysunki:

 
Daniel Radcliffe

 
Avril Lavigne


Pierwszym krokiem, który zrobiłam w celu poprawienia wyglądu rysowanego uzębienia, było zrezygnowanie z rysowania linii pomiędzy zębami. Zęby wyglądały lepiej, aczkolwiek było w nich coś sztucznego...

Eva Longoria

Teraz pamiętam o odpowiednim cieniowaniu zębów, zaznaczam też delikatnie krawędzie zębów, ale nie na tyle, by wyglądało to nienaturalnie:


Jared Leto

 
Michał

#5 Nadanie złego kierunku włosom
Włosy zazwyczaj układają się w pasma. Chyba, że ktoś jest nieuczesany ;) Jednak, zawsze można zauważyć poszczególne pasma włosów, które nakładają się na siebie, przechodzą przez siebie, nad sobą, pod sobą. Włosy to nie anarchistyczny chaos. Dzięki dobrze narysowanym pasmom, włosy zyskają naturalny wygląd, nie będą też widoczne prześwity, jak na poniższym fragmencie portretu Emmy Watson:

Kliknij na obrazki, by je powiększyć.

 
Emma Watson


Poprawnie narysowane włosy układają się w pasma:

 
Christina Milian

 
 Robert Pattinson




26 komentarzy :

  1. Naprawdę bardzo przydatne porady, zwłaszcza dla początkujących- jak ja. Gdybym nie trafiła przypadkiem na tego bloga i tego nie przeczytała prawdopodobnie nadal popełniałabym takie błędy jak zbyt mocny kontur ust, czy zęby "biały płot" jak to doskonale określiłaś.
    Świetny blog, najlepszy jaki czytałam. Można się od Ciebie naprawdę dużo nauczyć ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za przemiły komentarz :) życzę Ci postępów i weny!

      Usuń
  2. rysunki są super :) dopiero zaczynam z rysowaniem i mam problem z rzęsami u mężczyzn wgl. wyglądają u mnie kobieco ;/ jak to poprawic
    ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! ^^
      Rzęsy u mężczyzn rysuj krótsze i rzadsze niż u kobiet, rysuj ołówkiem raczej twardszym [B, 2B], niż miękkim [nie 3B, 4B itd...].

      Usuń
  3. Blog jest bardzo mi przydatny, jako osobie początkującej, lepiej trafić nie mogłam. Do tej pory nie mogę wyjść z zachwytu Twoich niesamowitych rysunków..:) Stworzyłam do tej pory (w 2 dni) dwa rysunki. Byłabym wdzięczna za rady oraz wytyczenie mi choć tych największych błędów w moich pracach..:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie za miłe słowa i gratuluję zapału! :) Co do oceny prac, właśnie do tego zostały stworzone posty "Najczęściej popełniane błędy" :)) Niestety w tej chwili nie mam czasu, by spełnić wszystkie prośby o ocenę, które dostaję od czytelników i przestałam oceniać prace :(

      Usuń
  4. Ślicznie rysujesz włosy, idealnie układasz pasma, jestem pod wrażeniem:)

    OdpowiedzUsuń
  5. chciałabym rysować tak jak Ty.Twoje rysunki są prze piekne.ja chyba mimo ćwiczeń nie będę nigdy tak rysować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, nie wolno tak łatwo się poddawać! :) Zerknij sobie na moje prace z 2002 roku. Czy się poddałam, kiedy mi nie wychodziło? Nie :) W miarę regularne ćwiczenia, wykonywane dla przyjemności, na luzie, przynoszą efekty. Nie należy się nastawiać "nie, nigdy mi nie wyjdzie lepiej". Dziękuję i trzymam kciuki za Twoje rysunki!

      Usuń
  6. Chciałabym zobaczyć Chestera Benningtona i Mike'a Shinodę Twego autorstwa, pięknie rysujesz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Oj, już nie słucham LP, więc niestety ich portrety się nie pojawią :(

      Usuń
  7. Super blog!!!

    Ja maluje praktycznie cale zycie farbami olejnymi.Ostatnio zaczälem rysowac portrety olowkiem i....Twoj blog wiele mi pomogl.
    Dziekuje!


    ps. nie mam polskiej klawiatury:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo! Cieszę się niezmiernie, że mój blog Ci pomógł. Pozdrawiam :))

      Usuń
  8. Wlasnie zamowilem olowki , gumki i wischery:))
    Tez jestem samoukiem i zawsze malowalem portrety farbami ,czasem tylko olowkiem.


    http://www.augensound.de/profil/mirom68
    To moje obrazki :)

    Pozdrawiam.
    Mirek

    OdpowiedzUsuń
  9. dzięki umiem jusz rysować zęby .ładnie rysujesz(też tak chcę):D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że nauczyłeś/łaś się rysować zęby dzięki moim radom :) Dziękuję i pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Super! Teraz chociaż postaram się rysować włosy w pasmach :) Zawsze u mnie był straszny nieład :/ Świetne porady, naprawdę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wystarczyła jedna notka bloga i jestem zakochana. Sama uwielbiam szkicować i bardzo przydają mi się Twoje rady. Dziękuję Bogu, że cię znalazłam :) Mam tylko jedno pytanie...
    Czy mogłabyś naszkicować (dla mnie lub nie tylko) Shailene Woodley, główną bohaterkę książki i filmu ,,Gwiazd naszych wina" (wtedy kiedy miała krótkie włosy). Byłabym bardzo wdzięczna. Sama boję się próbować, a chciałbym zobaczyć jak to będzie wyglądać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że lektura jednej notki wystarczyła, żeby spodobał Ci się mój blog, dzięki ^^
      Przykro mi, ale poza mega długą listą, co chcę narysować, nie portretuję osób, do których mam neutralny stosunek... Nie cieszyłaby mnie praca nad takim rysunkiem i rezultat byłby taki sobie. Ale wierzę, że Tobie się uda, skoro tak ją lubisz :) Powodzenia!

      Usuń
  12. Blog i rysunki są super - nic dodać, nic ująć! :)
    Zastanawia mnie jedna rzecz. Pani czytelnicy "uczą się" portretowania z Pani bloga, a Pani jest samouczkiem. Z czego się pani uczyła? Pytam tak z ciekawości. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie z niczego, jak słowo "SAMOuk" wskazuje, uczyłam się sama :) Próbowałam, popełniałam błędy, robiłam postępy... dlatego dojście do dzisiejszego poziomu zeszło mi 12 lat, bo wolałam sama wszystko rozkminić :)

      Usuń
  13. Jak rysować usta u mężczyzn ?

    OdpowiedzUsuń
  14. Twój blog jest świetny! Ja maluje od zawsze, ale mialam wieelką przerwe.. Zaczełam rysowac portrety znowu i mogę powiedzieć że "powróciłam" do tego dzięki Tobie i Twojemu blogowi. Narysowalam portret i dzięki Twoim wskazówkom i poradom wyszedł naprawde przyzwoicie. Dziękuję Ci za mój "powrót" i życze dalszych sukcesów ! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo! Strasznie się cieszę, że wróciłaś do tworzenia, a moje porady Ci pomogły! :) Powodzenia i pozdrawiam!

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...