18 czerwca 2012

Najczęściej popełniane błędy w portretowaniu cz.2

#1 Używanie tylko jednego ołówka [najczęściej HB].
Wielu początkujących rysowników wychodzi z założenia, że jeden ołówek wystarczy, by narysować portret. Wystarczyć, wystarczy, ale efekt nie będzie powalający. Takie prace są blade i płaskie, nijak mają się do fotorealizmu:


Cate Blanchett | Amy Lee

Co prawda, powyższe portrety to jedne z moich pierwszych prac, więc wiadomo, są źle wycieniowane etc. Pokażę zatem moje późniejsze rysunki, też narysowane jednym ołówkiem, które wyglądają już ciut lepiej.

 

Eva Mendes | Jude Law

Jednak, by prace prezentowały się znacznie bardziej realistycznie, dobrze jest użyć szerokiej gamy ołówków. Do poniższych portretów wykorzystałam ołówki od H do 8B [jeśli mnie pamięć nie myli ;)].

Dla przypomnienia:
- ołówki 10H - 2H - ołówki twarde
- ołówki H, F, HB - ołówki pośrednie
- ołówki B - 9B - ołówki miękkie.

    
Harry Potter | Cristina Otero


#2 Zaburzenie proporcji

 Zaburzenie proporcji takie jak za duża głowa w stosunku do ramion, za wydatny nos, za małe lub za duże oczy to cechy, które mile widziane są na karykaturze, nie na realistycznym portrecie. Ponieważ wiele osób, które rozpoczynają przygodę z rysunkiem, ma problem z odpowiednimi proporcjami, mimo, że np. dobrze cieniuje albo realistycznie rysuje włosy, stworzyłam notkę, której rady, oparte na ogólnej wiedzy [nie mojej własnej], wyjaśniają, jak pomóc sobie z tą materią: Trzy sposoby na problemy z proporcjami.




#3 Oczy umiejscowione za blisko siebie / za daleko od siebie.

Oczy nie mogą być narysowane w zbyt bliskiej, ani w zbyt dalekiej odległości od siebie. Idealnym rozstawem oczu jest odległość wynosząca długość jednego oka. Oznacza to, że tyle milimetrów powinno dzielić wewnętrzne kąciki oka lewego i prawego, co odległość kącika zewnętrznego i wewnętrznego [byle którego] oka. Poniżej obrazek ilustrujący moje słowa:

 
Robert Pattinson


Oczywiście każdy człowiek ma inną twarz i należy wziąć to pod uwagę. Wówczas powyższa metoda nie sprawdzi się w 100%, ale na pewno pomoże :) Będzie wiadomo, że nie można narysować oczu w odległości długości pół oka lub długości dwóch oczu!

#4 Nieumiejętne, chaotyczne cieniowanie.

Początkujący rysownicy mają również problemy z odpowiednią techniką cieniowania. Najczęstszym problemem są zbyt widoczne pociągnięcia ołówka, kreski. Bezładnie krzyżują się ze sobą, tworząc "krzaki", np. bardziej przypominają blizny i zadrapania na twarzy, niż skórę. Tak samo z ubraniami: materiały nie wydają się prawdziwe, prześwitują.
Pomocnych [mam nadzieję :)] wskazówek, jak uniknąć tych błędów i jak nauczyć się odpowiedniego cieniowania, możesz szukać tutaj: Jak cieniować i jak nie cieniować, Rozmazywać czy nie rozmazywać? oraz Jak narysować ubrania/materiały [ogólne wskazówki].

Porównajcie proszę, jak dawniej rysowałam ubrania, a jak robię to teraz:

 
Chester Bennington

  
Jared Leto


#5 Brak wycieniowania gałki ocznej.

Kiedy ten biały obszar oka znajdujący się wokół tęczówki - czyli gałka oczna - jest całkiem biały, "nieskalany" żadnym cieniowaniem... to niedobrze ;) Gałka oczna jest kulą, sferą, a nie płaską powierzchnią. Czy niewycieniowana gałka oczna wygląda realistycznie? Nie sądzę ;) Spójrzcie, jak rysowałam kiedyś:

 
Emma Watson jako Hermiona Granger

 
Daniel Radcliffe jako Harry Potter


A teraz do porównania wycieniowana gałki oczne wraz z drobnymi żyłkami:
   
Olivia Wilde

 
Ian Somerhalder jako Damon Salvatore


Jeśli rysujesz ze zdjęcia, to nawet jeśli na gałce ocznej portretowanej osoby nie ma zbyt dużo cieni lub żyłek, warto je narysować!



#6 Dziurki w nosie jak u świnki.
Niestety nie posiadam żadnego własnego rysunku, na którym mogłabym pokazać ten efekt "świńskiego ryjka", a nie chciałam wygooglować też czyjegoś portretu go tu zamieszczać [byłoby to niegrzeczne + łamanie praw autorskich], ale myślę, że każdy jest w stanie wyobrazić sobie dziurki od nosa w kształcie okręgów... niezbyt to realistyczny wizerunek nosa.
Normalnie, kiedy twarz jest w pozycji en face, dziurki w nosie są niemal jak wąskie kreski, ponieważ są niejako "schowane" [przyjrzyj się swojemu nosowi w lustrze ;)]...

 
Ian Somerhalder jako Damon Salvatore

...a wraz z unoszeniem głowy go góry, przybierają kształt coraz bardziej okrągły. Należy zwrócić uwagę, że wówczas cały nos wygląda inaczej.

 
Michael C.Hall jako Dexter Morgan



 
Frank Iero


Z kolei w nosie widzianym z góry niewidoczne są dziurki :)

Więcej na temat rysowania nosów: Jak narysować nos.



#7 Brwi jak krzaki/plama. 

Brwi, nawet najbardziej krzaczaste, nie rosną, jak popadnie :) Absolutnym błędem jest narysowanie ich w sposób, w jaki zrobiłam to ja 9 lat temu na poniższym portrecie:

 
Emma Watson jako Hermiona Granger



Nie dość, że kierowałam ołówkiem tak, jakbym robiła jakieś szlaczki, to jeszcze wygląda na to, że każdy włos unosi się w dół/w górę. A tak naprawdę brwi rosną całkiem inaczej. Zazwyczaj kierunek układania się włosków jest dosyć podobny. Zachęcam do przeanalizowania poniższego obrazka pomocniczego. Czerwonymi strzałkami zaznaczyłam w jakich kierunkach prowadzę ołówek, gdy rysuję włoski.

   
Ian Somerhalder jako Damon Salvatore

Przede wszystkim, aby brew wyglądała realistycznie, każdy włosek z osobna powinno być widać na rysunku. To nie zygzak rysowany jedną, albo kilkoma liniami. To nie iksy, nałożone jeden na drugi.Wszystkie włoski powinny być jednej grubości, ale nie tej samej długości czy "jasności". Gdy rysuję brwi, zazwyczaj używam dwóch ołówków, miększego i twardszego.


 
Tomo Milicevic




53 komentarze :

  1. Twoje wskazówki są bardzo pomocne :) ja zawsze miałam problem z nosem i w brwiami:( ale myślę że teraz jakoś wyjdzie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że są dla Ciebie pomocne :) powodzenia!

      Usuń
  2. U mnie szkicowanie idzie średnio na jeża, robię to już od paru dobrych lat a popełniam błędy jak małe dziecko ;/

    Prześlę prace na e-mail :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czas więc zacząć powoli je eliminować! :)
      Na maila odpiszę w wolnej chwili :)

      Usuń
  3. cieniowanie u mnie jest takie średnie ale oczy i nos masakra :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam tutoriale o rysowaniu oczu i nosa, które są na tym blogu ^^

      Usuń
  4. No popatrz, ja zazwyczaj rysuję tylko jednym ołówkiem - automatycznym z wkładami 2B - i jakoś nie narzekam, bo bardzo fajnie się takowym operuje :P. Tak jak kiedyś miałam taki "etap", że rysowałam tylko 8B, tak teraz 2B (ewentualnie przy dużych obszarach czerni skorzystam z 6B lub 8B, jeśli taki ołówek mam akurat w przyborniku ;). Daleko mi więc do profesjonalizmu - jestem bowiem zbyt leniwa na to, by w czasie tworzenia rysunku zmieniać wielokrotnie ołówek :D.
    P.S. Świetnie radzisz sobie z prowadzeniem tego bloga, oby tak dalej :). Mogłabym się z niego wiele nauczyć ;). Pozdrowionka!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To 2B już jest o wiele lepszy, niż HB :D Ludzie często nim rysują, bo to najbardziej dostępny ołówek w sklepach. Ale sama przyznałaś, że do czerni potrzebny jest jakiś bardziej miękki ołówek :)

      I jak to daleko Ci do profesjonalizmu?! I jak to, że mogłabyś się uczyć z mojego bloga?! Masz genialne prace i żałuję, że nie ma Cię już na dA. Czasem zaglądam na Twoją stronę :)
      Dziękuję bardzo za miłe słowa, pozdrawiam Cię serdecznie :)

      Usuń
  5. Matko, ten Jared Leto jest boski! Idealnie oddałaś fakturę kurtki, piękne:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nadal nie moge sie nadziwic jak wspaniale rysujesz jest to nie do ogarniecia... w kazdym badz razie ostatnio wrocilam (dzieki tobie) do portretow. No i narysowalam portret twarz nie wysla tak zle ALE wlosy... tu jest problem jak narysowac krecone szade wlosy... jakies rady?

    Pozdrawiam Paulina

    Ps. Przepraszam za brak polskich liter

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci serdecznie :D Schlebia mi to, że dzięki mnie powróciłaś po portretowania, ale przede wszystkim cieszy :)
      Szare włosy [siwe? :)], należy rysować ołówkami z grafitem pośredniej miękkości. Osobiście użyłabym ołówka B, 2B i 3B [3B do najciemniejszych partii włosów]. Zaczęłabym od naszkicowania pasm loków. To monotonna praca, ale ułatwi dalsze rysowanie. Potem zaczęłabym rysować pojedyncze włoski w każdym z takich pasm. Wcześniej można jeszcze położyć ołówkiem jedną warstwę grafitu na całości włosów i rozmazać ją, żeby biel kartki nie prześwitywała. Na koniec wymazałabym gumką cienkie, pojedyncze włoski, by fryzura nie była zbyt ulizana. Mam nadzieję, że pomogłam :)
      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
    2. Dzięki ale nie dokładnie oto chdziło :P moja wina szade włosy czyli takie siano na głowie... takie na elektryzowane włosy co fruwają bez ładu i składu dam link

      http://www.google.no/imgres?um=1&hl=pl&sa=N&tbo=d&biw=1538&bih=772&tbm=isch&tbnid=gRrsO5e-VAmvlM:&imgrefurl=http://szpargaly.pl/uroda/naelektryzowane-wlosy/&docid=8g-fsowXdyyXhM&imgurl=http://szpargaly.pl/wp-content/uploads/2012/06/2991-470-wplok.jpg&w=470&h=372&ei=JpjLUOiqJJL74QS9_YC4CA&zoom=1&iact=rc&dur=360&sig=109008496784527824962&page=1&tbnh=130&tbnw=150&start=0&ndsp=33&ved=1t:429,r:7,s:0,i:108&tx=100&ty=56

      coś w tym stulu :P mam nadzieje że jakoś mi pomożesz chdź myśle że będzie ciężko :P

      Usuń
    3. Ach, wybacz, myślałam, że zrobiłaś literówkę, "d" zamiast "r" xD Nigdy nie słyszałam o takim określeniu :)
      Szczerze mówiąc, zagięłaś mnie! Myślę, że spróbowałabym tak: by nie było prześwitów białej kartki, pocieniowałabym pierwszą warstwę miękkim ołówkiem [czy raczej ołówkiem o miękkim graficie :)] i rozmazała, a potem użyła go także do robienia tych loków i sprężynek, trzymając grafit prawie płasko na kartce i zataczałabym nim koła i inne różne zygzaki.

      Usuń
  7. Przez lata nawet nie zabierałam się za rysowanie, bo byłam przekonana, że nie mam talentu. W tym przeświadczeniu utrzymywało mnie otoczenie ("niektórzy są artystami, ty jesteś dobra z matmy..."). Jakiś rok temu stwierdziłam "screw this!", założyłam konto na dA (to uzależnia!) i po prostu się za to zabrałam. Trochę mangi i okolic, ale popełniłam też parę bardziej realistycznych portretów i w planach mam kolejne. Na razie poprzestaję na ołóweczku HB i zwykłej gumce, bo muszę zgłębić podstawy. Ale może szarpnę się na 2B, a co!

    Twój blog spadł mi jak z nieba, bo dotąd bazowałam na zasłyszanych gdzieś poradach i ogólnej intuicji ("jak zrobić, żeby to ożyło?").

    Przejrzałam też pobieżnie galerię, koncentrując się na pierwszych latach (z przyczyn czysto egoistycznych, a mianowicie, żeby się podbudować - a przy okazji podziwiać progress). Tak że myślę, że jeszcze tu zajrzę. Dobra robota.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że postanowiłaś zmierzyć swoje siły w rysowaniu. Nie można sobie wmawiać, że jest się w czymś do niczego, dopóki się nie spróbuje :) Dzięki za miłe słowa i życzę powodzenia w rysowaniu! Polecam jednak kupić większy zestaw ołówków - od B do 6B :)

      Usuń
  8. Zazwyczaj rysuję zwierzęce portrety pastelami, np. konie. Pastelami jest dużo łatwiej, bo można łączyć kolory i nakładać warstwy. Zawsze bardzo chciałam rysować ołówkiem, ale mi zwyczajnie nie wychodziło. Twoje porady są naprawdę BARDZO pomocne, wielkie dzięki! I naprawdę podziwiam talent! :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uważam, że pastele są łatwiejsze, szczególnie dla początkujących :)
      Dziękuję bardzo, super, że uważasz mój blog za pomocny :) Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Cześć!
    Bardzo mi się podobają twoje rysunki i porady.
    Proszę Cię o pomoc.
    Jakie błędy popełniłem w tym rysunku?
    Kilka fotek o słabej (niestety) jakości.
    http://imageshack.us/photo/my-images/18/xdddwu.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/90/xdddyy.jpg/
    http://imageshack.us/photo/my-images/838/dscf6628.jpg/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aaaa i zdjęcie: http://www.tabelepilkarskie.com/kursy/players_images/34915_xavi_hernandez_3.jpg

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo :) Przykro mi, nie oceniam teraz prac. Spróbuj poznać własne błędy czytając tę notkę ;)

      Usuń
  10. Polecam Twój blog wszystkim w których widzę potencjał do rysowania, mam nadzieje, że skorzystają z Twoich rad... :)
    Fanka Anka :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo miłe z Twojej strony, dziękuję <3

      Usuń
  11. Pięknie rysujesz :)
    ja nie jestem na takim poziomie co ty w 2002 roku ;)
    ALE SIĘ NIE PODDAJĘ!!! ;)
    Mateusz Rogóż

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) Słusznie, nie poddawaj się - trening czyni mistrza! Pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Świetne porady i ładne rysunki pomocnicze.
    Pozdrawiam,
    Anon

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  13. Dziękuję, przydatne rady;) Chialam cie zapytać, jak najlepiej dostasowac rozmiar nosa i ust
    do twarzy?

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam bardzo podoba mi się Twój blog, znasz może jakieś forum malarskie/ rysunkowe??? Byłabym wdzięczna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Nie szukałam nigdy żadnych for artystycznych, jedyne, na które trafiłam przypadkiem i polubiłam [ze względu na chęć nauczenia się akwareli] to to :)

      Usuń
  15. Szczęka mi opadła jak zobaczyłem dokładnie oko Iana! Nie wiem jak Ty możesz mieścić takie detale na A4. Widać, że masz ogromne doświadczenie w tym co robisz. Gratuluję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, potrafię zmieścić jeszcze mniejsze, ale to zasługa dobrze zatemperowanych ołówków :D

      Usuń
  16. Szczerze, to bardzo się cieszę , że wpadłam na twojego bloga :) Znalazłam tu masę wskazówek i porad, także mogę zobaczyć jakie błędy popełniam w rysowaniu. Ja ogólnie, "tak naprawdę" rysuję od ponad 3 lat i jak zobaczyłam twoje prace na przestrzeni kilku lat to odrazu pomyślałam "ja też tak mam!" Mimo tego, że rysuję od niedawna to już zauważyłam duże postępy. Tak samo jak ty uważam, że trening czyni mistrza :D
    Nadal mam jeszcze duże problemy z rysowaniem szczególnie włosów. W związku z tym może polecisz mi jakieś wskazówki na temat włosów? Z góry dziękuje.

    Pozdrawiam serdecznie i życzę ci dalszych sukcesów w malarstwie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie za miły komentarz, również się cieszę, że tu trafiałaś! :D To świetnie, że wiesz, że dobry poziom prac nie osiąga się w mgnieniu oka, tylko dzięki szlifowaniu umiejętności :)
      Po prawej stronie bloga jest kilka linków z tutorialami i video tutorialami, polecam zaglądnąć i poczytać :)
      Dzięki również za życzenia, tylko jedno, małe, malutkie sprostowanie - ja prawie w ogóle nie maluję, tylko rysuję ^^ Pozdrawiam, powodzenia!

      Usuń
    2. A no, tak. Dzięki, że zauważyłaś. Mój błąd :D
      Jeszcze raz dziękuje i dodam, że tutoriale, które mi podałaś , na pewno mi się przydadzą :)

      Usuń
  17. Cudnie rysujesz *O* świetny blog :3 korzystam i dzięki temu wiem co i jak :D świetnie tłumaczysz, genialne animacje, nic dodać nic ująć :')

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzięki wielkie za ten przemiły komentarz! ♥ :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Śliczne , piękne , cudne rysunki :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że Ci się podobają! :))

      Usuń
  20. Nigdy nie umiałam rysować portretów a że mam jakiś tam talent koleżanka poprosiła o narysowanie portretu, więc szukam pomocy w google i wyskakuje twój blog. W 40 minut narysowałam pół koleżanki bardziej realistycznie niż dotychczas. Dajesz bardzo przydatne porady i pięknie rysujesz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, gratulacje! :D No i dziękuję serdecznie ♥

      Usuń
  21. Bardzo ciekawy blog ale miałabym uwagę, jako osoba która skończyła trochę szkół rysunkowych :) Przyjmuje się że początkujący rysownik powinien rysować właśnie jednym ołówkiem i to "klasycznym" nie automatem. Dlaczego? bo poznaje narzędzie. Wtedy próbuje siłę nacisku, kąt z jakim układać ołówek itp. Jak nauczy się zachowania ołówka wtedy dopiero może kombinować z różnymi. Polecam miękkość 2b, jest na tyle plastyczna że można wiele z niej "wycisnąć " :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Mam na myśli, że wykonywanie prac, które mają na celu być fotorealistyczne, powinno odbywać się przy pomocy kilku ołówków. W ten sposób można zróżnicować efekty [np. gładkie cieniowanie ołówkiem B vs. ciemne, "kołtuniste" cieniowanie ołówkiem 5B], światłocień, praca nie wydaje się tak płaska. Do szkiców, rysowania na szybko lub rozplanowania pracy jak najbardziej wystarczy ołówek 2B. Sama nim robię szkic :) Jednak z 2B nie wyciśnie się głębokiej czerni, a mocne dociskanie ołówka powoduje falowanie kartki.

      Nie mam nic przeciwko ołówkom automatycznym, po prostu ich nie używam. Nie wspomniałam tutaj, że musi być to ołówek klasyczny, choć miękkie wkłady do automatów ciężej jest zdobyć.

      Usuń
  22. Przepraszam czemu nie widać niektorych zdjęć? Ślicznie rysujesz. Ja niestety mam jeszcze problem z włosami, cieniowaniem... jeśli chciałabyś zerknąć to podesłałabym albo na fb, byśmy się zgadały. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wina Imageshaka, staram się w miarę możliwości uzupełniać braki :( Dziękuję za miłe słowa!
      Niestety nie oceniam prac [wyjaśnienie w FAQu], ale są tu na blogu tutoriale na temat włosów i cieniowania :)

      Usuń
    2. rozumiem:) dzięki.

      Usuń
  23. Ja mam 11 lat i dopiero od tygodnia rysuję, ale twoje porady bardo mi się przydają. Na początku narysowałam siebie i pięciu miesięcznego kuzyna, a później moją rodzinę. Ostatnio kupiłam ołówki każdej grubości oprócz F. Niestety nie potrafię narysować uszu, które wychodzą mi okropnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się ogromnie, że pomogłam :) Jeśli masz ołówek HB, to możesz go używać zamiast F :)
      Jeśli tylko będę miała okazję rysować uszy, napiszę taki tutorial! :)

      Usuń
  24. No proszę... muszę przyznać, że ukradłaś mi pomysł na bloga, haha :D nie no, żartuję. chodziło mi to po głowie, ale nie mam dobrego aparatu, tylko kamerkę z laptopa co daje wręcz żałosny efekt.
    mam 23 lata i tak jak ty - jestem samoukiem. Najczęściej rysuję portrety z wyobraźni, przydają mi się do mojego opowiadania :) choć zaczynałam z rysowaniem ze zdjęć. tak sobie technikę wyrobiłam, gorzej było z wyobraźnią. Teraz nie wyobrażam sobie by znów rysować ze zdjęć, czułabym się za bardzo ograniczona.
    przeszukując twoje rady i tutoriale zauważyłam, że wiele sposobów mamy bardzo podobnych, a jednak cieszę się, że miałam okazję dowiedzieć się tutaj czegoś nowego. Zwykle jak nie wiem jak coś narysować to po prostu przyglądam się sobie w lustrze, mierzę proporcje i spoglądam jak cienie się układają. przede wszystkim trzeba mieć dobrą sztukę obserwacji :)
    W każdym bądź razie, bloga dodaję do obserwowanych (o ile odkryję jak to się tu robi, jeszcze nie poznałam wszystkich tajników blogspota) i liczę, że w chwilach wątpliwości znajdę tutaj odpowiedzi :)
    Miłego dnia, pozdrawiam i życzę dużo weny twórczej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj przepraszam, ja uczę rysować już od 2007 lub 2008 roku, tylko wtedy byłam na Onecie :D A teraz blogów o nauce rysowania jest pełno ^^
      Super! Sama chciałabym rysować częściej [i lepiej] z wyobraźni, ale do tego muszę mieć natchnienie, spokój, a ja... często żyję w pośpiechu. Do tego dochodzi przemożna chęć narysowania konkretnej osoby, bo seriale, filmy, książki i muzyka bardzo mnie inspirują.
      To bardzo cieszy mnie fakt, że mimo dużego doświadczenia, znalazłaś na moim blogu coś dla siebie :) Do obserwujących możesz dodać się drogą mailową lub poprzez kliknięcie "Dołącz do tej witryny" [czy jakoś tak]. Obie opcje po lewej stronie bloga :)
      Dziękuję i wzajemnie! Wszystkiego artystycznego :D

      Usuń
  25. Witam serdecznie,z jakiegoś powodu na niektórych stronach Twojego bloga nie wyświetlają się wszystkie zdjęcia, a jedynie podpisy pod nimi. Między innymi właśnie tutaj i w części pierwszej. Czytam Twoje artykuły z wielkim zainteresowaniem i zastanawiam się,czy mogłabyś spojrzeć na te strony i najwyżej wrzucić te zdjęcia jeszcze raz. Byłabym wdzięczna. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wina portalu hostingującego. Niestety nie jestem w stanie sama odnaleźć wszystkich notek z brakującymi obrazkami, dlatego proszę o pomoc! W najbliższym czasie postaram się uzupełnić te notki :)
      Dziękuję za komentarz! :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...