18 czerwca 2012

PRZYDATNE PRZYBORY: Biały żelopis



Firma: Pentel [Hybrid Gel Grip]
Cena: ok. 5-6zł.

Przez wiele lat byłam przekonana, że jeśli rysuje się portret fotorealistyczny ołówkiem, nie należy używać przy tym żadnych innych przyborów. Jak ołówek, to ołówek. Wiadomo, że kredki mogły wchodzić w rachubę, ale nic więcej. Tymczasem zauważyłam, że niektórzy z moich ulubionych rysowników stosują przy portretowaniu biały żelopis.


Ale do czego można go używać?

- do narysowania odbić światła w oczach - wielokrotnie zdarzyło mi się, że te małe białe kropeczki, znajdujące się przy źrenicy, wyszły krzywo albo narysowałam je za małe. Nie sposób na to poradzić, gdy narysowało się już czarną źrenicę. Wymazanie gumką nie pomoże - kartka w tym miejscu już nie będzie tak biała, jak na początku, a istnieje ponadto ryzyko wymazania niechcący więcej, niż się planowało. W tym momencie niezawodny jest biały żelopis. Po prostu rysujemy nim białą kropeczkę w odpowiednim miejscu.
fragment portretu Iana Somerhaldera

- do narysowania drobnych wzorków - zamiast siedzieć godzinami i biedzić się nad skomplikowanym wzorkiem i obrysowywać białe przestrzenie, można najpierw narysować tło, a potem nanieść na nie pożądane linie, kropki... 


fragment portretu Iana Somerhaldera

fragment ilustracji pt. Największy dramat Ilojleen

- do narysowania drobnych elementów - nigdy nie dałabym rady narysować tego małego portreciku Americi Ferrery o wymiarach 5cm na 7cm bez białego żelopisu. Wykonałam nim odbicia światła w oczach i naszyjnik.

America Ferrera

- do narysowania czegoś błyszczącego, mieniącego się - żelopis można zastosować do mieniących się, brokatowych materiałów ubrań, a także do perlistego makijażu:

fragment portretu Olivii Wilde



Co zrobić, kiedy żelopis zaschnie i przestanie pisać?

Można wówczas albo kupić nowy, albo spróbować wskrzesić stary. Jak? Intensywnym potrząsaniem, dmuchaniem w końcówkę wkładu [aby rozgrzać żel], zanurzeniem go na parę minut w bardzo ciepłej wodzie [jest szansa, że się upłynni; trzeba jednak zatkać końcówkę wkładu i piszącą końcówkę palcem]. Te zabiegi rozruszały nieco mój żelopis. Aby wydłużyć jego żywotność, nie wolno zostawiać żelopisu niezatkanego skuwką.


Wskazówka: biały żelopis można zastąpić białym gwaszem lub farbką, jednak rysunek może [ale nie musi!] się przez to prezentować mniej estetycznie.


35 komentarzy :

  1. Ja nie mogłam go znaleźć, ale za to znalazłam coś podobnego i dobrze się sprawdza, mianowicie Marker lakierowy - dostępny najczęściej w kolorze białym, srebrnym i złotym - myślę nawet, że może być lepszy od żelopisów, z którymi mam złe wspomnienia ;D
    Ja osobiście posiadam srebrny i biały - biały wypróbowałam rysując wąsy kota i refleksy w oczach, a srebrnego jeszcze nie miałam okazji użyć w rysunku, ale daje bardzo ciekawy, metaliczny efekt ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie może być ciężko zdobyć biały żelopis. Powinny go mieć dobrze zaopatrzone sklepy papiernicze i plastyczne. Szczęśliwie w Krakowie są co najmniej 4 miejsca, w których mogę go kupić :)

      Zaciekawiłaś mnie tym markerem lakierowym, szczególnie srebrnym ^^ Czy mogłabyś pokazać, jak wygląda, jakiej jestfirmy, np. poprzez link do zdjęcia?

      Usuń
  2. Jest z Lidla firmy United Office, ale gorzej będzie ze zdjęciem, bo na necie nie umiem znaleźć, a takiego zrobionego aparatem nie umiem włożyć w komentarz... ;(

    OdpowiedzUsuń
  3. No chyba, że wyślę Ci kilka zdjęć na maila? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach, nie, to nie kłopocz się, skoro nie znalazłaś zdjęcia na necie, nie szkodzi. Jak już mam nazwę, postaram się go znaleźć :)

      Usuń
  4. Mam pytanie. Czy normalnie będzie można rysować ołówkiem po tym miejscu gdzie zastosowało się biały żelopis?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żelopis może się trochę zeskrobać pod naciskiem ołówka. Lepiej przyciemnić to, co się narysowało żelopisem, za pomocą "pobrudzonego" grafitem wiszera albo patyczka higienicznego :)

      Usuń
  5. Witam. Mam pytanie. Gdzie można kupić taki żelopis? Obeszłam wszystkie plastyczne i papiernicze w mieście, ale niestety nigdzie nie mają, ba nawet niektórzy sprzedawcy nie wiedzą co to jest (XD). Byłabym wdzięczna, gdybym dostała odpowiedź ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sklepie plastycznym, ale w lepszych papierniczych też są białe żelopisy. Może spróbuj poszukać na Allegro albo stronach internetowych sklepów plastycznych? :)

      Usuń
    2. Chyba mi zostaje jedynie zamawianie przez internet :) ale w każdym bądź razie dziękuję :D

      Usuń
  6. Kiedyś w internecie przeczytałam jak ludzie robią to światełko w oku za pomocą białego żelopisu, od razu chciałam go posiadać, lecz jak na zbyt małe miasto i sklep usłyszałam następującą odpowiedź:''Co ty dziecko chcesz pisać po białej kartce białym żelopisem?'', tłumaczę pani, że to do zrobienia takich efektów to ona na to:''To może korektor był?'' wzięłam korektor, ale efekt marny :(
    Jednak on istnieje :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, istnieje :D A może spróbujesz białej farbki akrylowej, tuszu albo gwaszu?

      Usuń
  7. Jak na początkującą osobę, która i tak jest trochę wtajemniczona po przeczytaniu takich wskazówek jak na tym blogu (dziękuję :)) ołówki (Koh-I-Noor) i kredki (Faber-Castell) mi wystarczają, choć nad zakupem białego żelopisu się zastanowię :) bo farbki i pędzle mi nie leżą :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co kto lubi :D W takim razie życzę miłego tworzenia :)

      Usuń
  8. Kupiłem w końcu to ustrojstwo :D Dzięki wielkie, że w ogóle mi uświadomiłaś, że coś takiego istnieje. Wcześniej męczyłem się z omijaniem miejsca, gdzie ma być ta białą kropka na oku i potem "wybielaniu" go gumką chlebową w razie potrzeby. A teraz po prostu za gotowej, wycieniowanej tęczówce stawiam kropkę żelopisem i koniec :D Bardzo fajne, ale ciężko dostępne w mniejszych miastach, podobnie jak ołówek F (pani w papierniczym nie wiedziała, że takie istnieją).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała przyjemność po mojej stronie :D Oby dobrze Ci się sprawował! Dawniej także często męczyłam się z omijaniem miejsc, choć... czasem wciąż to robię :D
      A mnie parę lat temu pan z małej księgarni z niewielką liczbą przyborów plastycznych uświadomił, że takowy ołówek istnieje :D

      Usuń
  9. Czy po białym żelopisie da się rysować kredkami? Bo nieszczęśliwy traf (moja głupota) chciał, że narysowałam niebieski paznokieć nim wymierzyłam konkretną odległość (za wcześnie go mocno pokolorowałam) i teraz nie chce zejść, więc pomyślałam, że może udało by się to przykryć czymś białym na czym będą widoczne kredki (pomarańczowa i brązowa)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świeży, dobrze płynny żelopis powinien dać radę [udało mi się nim narysować błysk światła w oczach Olivii Wilde na rysunku powyżej] :)

      Usuń
  10. W jednym z komentarzy powyżej napisałaś, że w Krakowie są co najmniej 4 miejsca gdzie można dostać biały żelopis, zdradzisz jakie? :) Zbieram się właśnie do zakupu, ale nie wiem, gdzie szukać. Pierwsze co mi przychodzi do głowy to dział papierniczy GKNu na Krupniczej, ze sklepami plastycznymi w okolicy nie jestem niestety jeszcze obeznana. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W GKN nigdy nie kupowałam żadnych przyborów, więc niestety się nie orientuję. Oprócz sklepów plastycznych Tuluz, Szał i Storm, żelopisy były też na ul. Garbarskiej [Dekoruj - Hobby Studio] i na początku Krupniczej [nr 4?] w papierniczym :) mam nadzieję, ze pomogłam :)

      Usuń
  11. W Stormie we Wrocławiu po 6.50 były Pentela. A jakiejś innej firmy po 3.50 :D

    OdpowiedzUsuń
  12. W końcu znalazłam sklep internetowy z tym samym długopisem, ale jak na złość - biały wyprzedany XD Pozostało mi tylko pilnować aż uzupełnią zapasy w sklepie. Poza tym chciałabym podziękować za najlepszy blog o rysunku. Wiele mnie nauczyłaś, chociaż nadal pozostało mi dużo do wyćwiczenia. Dziękuję! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest dostępny na stronie Szału :)
      Jejku, dziękuję za miłe słowa ♥ i życzę powodzenia :))

      Usuń
    2. No właśnie tę stronę znalazłam i właśnie tutaj brakuje białych, jest 5 pozostałych kolorów, ale białego na razie brak :(

      Usuń
    3. Faktycznie, nie popatrzyłam na listę dostępnych kolorów. Może napisz do nich maila, kiedy będzie dostępny?

      Usuń
  13. Szukam i szukam tego żelopisu, uwielbiam rysować oczy, a bez tego ani rusz. U mnie w okolicy go nie ma w internecie też nigdzie nie mogę znaleźć, czytałam twój wpis o jego alternatywach, zdecydowałam, że może być jeszcze ten biały tusz, ale jego też nigdzie nie ma :'(. Mogłabyś powiedzieć, gdzie ty go kupiłaś, a może czy widziałaś go na jakiejś stronie ( może być też biały tusz) z góry dzięki:) Pozdrówka :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I żelopis, i biały tusz kupiłam w sklepie plastycznym. Białe żelopisy były kiedyś na stronie Szału, teraz mają deficyt... żelopisy były też na stronie rysunkowy.com. Wiem, że ciężko o nie :(

      Usuń
  14. A ja w Lidlu złapałam biały mazak metaliczny, zapowiada się nieźle ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biały i metaliczny? No coś takiego :D

      Usuń
  15. Czasami zdarza się zrobić za małe odbicia w oku albo rozmazać gumką rysunek. Mam nadzieję, że ten biały żelopis mi pomoże.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem tego pewna! Mi bardzo pomaga :)

      Usuń
  16. czy żelopis dobrze pisze po ołówku ? chciała sobie kupić taki ale nie jestem pewna czy będzie pokrywał ołówek .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, choć też zależy który. Polecam Sakura Gelly Roll, nie zawiódł mnie :) Poza tym zawsze można zrobić drugą warstwę, by pokrył idealnie :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...