18 czerwca 2012

PRZYDATNE PRZYBORY: wiszer


 


Wiszer [ang. blending stump, tortillon] jest używany do rozcierania, rozmazywania grafitu ołówka [wspominałam o nim już przy okazji postu Rozmazywać czy nie rozmazywać]. To taki "papierowy sztyft", który może zastąpić chusteczki czy patyczki higieniczne. Niektórzy rysownicy rozmazują przy jego pomocy całe rysunki. Ja używam go tylko i wyłącznie do rozmazywania czarnego tła. Jak to zrobić, napisałam tutaj: Jak narysować jednolite czarne/ciemne tło na rysunku.

Cena: od 1zł wzwyż; zależy od wielkości.

   


O wiszerze możecie poczytać również na Wikipedii: Wiszer (wiszor).
 

21 komentarzy :

  1. To to samo co tortillion? Czy coś mi się knoci?
    Trzeba to strugać? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to to samo :) można go zastrugać, by go oczyścić, ale z racji, że jest wykonany z papieru, potarga się trochę :(

      Usuń
    2. Dzięki :D

      Usuń
    3. temperowanie to zły pomysł, polecam pakiecik papieru ściernego, można dostać w wielu sklepach plastycznych a nawet w niektórych księgarniach. Małe kwadratowe 'karteczki' papieru ściernego (bardzo drobnego) przyczepione z reguły do grubego kartonu lub deseczki mniej więcej o wymiarach max 3 na 4,5 może 5. wystarczy potrzeć i wiszer będzie czysty i zaostrzony. Osobiście rozmazuje nim w większości drobne elementy bądź grube kreski ;)

      Usuń
  2. a czy można go jakoś oczyszczać? zbankrutowałabym, gdybym musiała kupować za każdym razem nowe ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różni ludzie różnie radzą:) Otóż jedni radzą zetrzeć brudną warstwę papierem ściernym, drudzy proponują ją odtargać, a jeszcze inni sugerują zastruganie temperówką.

      Usuń
    2. temperówką już próbowałam, również scyzorykiem i nie najlepiej potem mi służył;p ale nie próbowałam jeszcze metody z papierem ściernym, więc dzięki za podpowiedź:)

      Usuń
    3. Nie ma sprawy :) Sama nie próbowałam używać papieru ściernego, mój wiszer wciąż jest brudny, bo służy mi tylko i wyłącznie do rozmazywania czarnego tła :D

      Usuń
    4. Pięknie ostrzy się i czyści wiszer przy pomocy papierowego pilnika do paznokci :) Nie przywraca go to do stanu początkowego ale daje o niebo lepsze rezultaty niż temperówka :) I sprawdza się lepiej niż papier ścierny. Moim zdaniem jest to najlepsza metoda jeśli używamy wiszera do rozcierania kredek :)

      Usuń
    5. Dziękuję za wskazówkę w imieniu swoim i innych rysowników :) Chyba z ciekawości wypróbuję Twój sposób :)

      Usuń
    6. ja wczoraj wyczyściłam wszystkie moje wiszerki tarką do stóp z biedronki :) jedyne 3 zł (specjalna temperówka do wiszerów kosztuje na allegro ok 10zł) a efekt genialny :)
      wspaniały blog, z niecierpliwością czekam na kolejne notki
      pozdrawiam, miłego rysowania :)

      Usuń
    7. Myślę, że to dobry sposób!
      Pozdrawiam i dziękuję bardzo :)

      Usuń
  3. A ja przez tyle czasu szukałam tortilionu i nigdzie nie moglam znalezc... Nie wiedzialam że to jest to samo :D Dzieki za podpowiedz ;) Świetnie rysujesz :))))

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja po prostu robię wiszer z kartki papieru ciasno zwiniętej i naostrzonej z jednej strony ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja zrobiłam taki z patyczka po lodzie xd po prostu go zastrugałam :D

    OdpowiedzUsuń
  6. gdzie można kupić wiszer?

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam pytanko. Potrzebuję wiszera ale ja np kupuje z allegro a tam nie ma TYLKO wiszera. Gdzie ty kupujesz wiszer i np różne rodzaje kredek. A drugie pyt to : co ma za znaczenie seria? Bo nwm czy np jak kupiłam inną niż ty masz to nwm czy np nie jest gorsze czy coś ... :( :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Swój wiszer kupiłam w sklepie plastycznym, tak samo jak kredki :) Nie sądzę, by seria miała znaczenie, w końcu wiszer zrobiony jest z papieru i nie może rozmazywać gorzej bądź lepiej :D

      Usuń
  8. Czy wiszer też może być używany do kredek? Mam kredki Faber Casstel Polychromos, poprosiłam sprzedawczynię też o blender do kredek, dała mi wiszer. :\

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co za niekompetencja D: No chyba, że pani dopiero zaczynała pracę w plastycznym bez żadnej wiedzy...
      Wiszer można ewentualnie używać przy miękkich kredkach, ale nie łączy on kolorów. Nadaje się do lekkiego rozmazywania delikatnych cieni, no ale przez to się zabrudzi. Zerknij, jak użyłam chusteczki higienicznej, dała podobny efekt, jaki dałby wiszer: http://ilojleen.blogspot.com/2015/03/jak-rysowac-kredkami.html [punkt "Wygładzanie pracy"].

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...