18 czerwca 2012

PRZYDATNE PRZYBORY: Temperówka na żyletkę


Odkąd przypadkiem w starych artykułach biurowych w szafce babci temperówkę na żyletkę, nie rozstaję się z nią :) Jest wykonana z plastiku, w środek wkłada się żyletkę [to to czarne pośrodku]. 

 Idealnie nadaje się do ostrzenia ołówków - używam jej, kiedy chcę mieć super ostry szpic grafitu - czy kredek.

Przede wszystkim jednak ułatwiła mi życie, jeśli chodzi o rysowanie ołówkami pastelowymi. Przedtem ostrzyłam pastele nożami, tępiąc je i brudząc. Teraz mam tę podręczną ostrzałkę i jestem z niej bardzo zadowolona, o niebo lepiej struga pastelowe ołówki.

To gadżet rodem z PRLu, na pewno do znalezienia na Allegro, być może też w sklepach plastycznych.

Jak to działa? O tak:

http://img233.imageshack.us/img233/4801/dsc6995.jpg

Wskazówka: do zaostrzenia samego grafitu ołówka zamiast temperówki na żyletkę można użyć papieru ściernego.



 

12 komentarzy :

  1. O, dzięki za pokazanie jak się tego używa! :) Na poprzednim blogu widziałam ten wpis, ale albo nie było, albo mi umknęło (raczej to drugie) zdjęcie z użyciem praktycznym. Pamiętam, że nie mogłam dojść do tego jak się tego używa. Genialne użądzenia, muszę czegoś takiego poszukać, bo od trzymania zwykłego, lekarskiego skalpela niestety palce bolą, a i łatwo się tym pokaleczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie w notce nie było tego zdjęcia, ale umieściłam link do niego w komentarzach. Swojego czasu widziałam takie temperówki na Allegro :) Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Przydało by się takie cudeńko. Zwłaszcza do pasteli w kredce. Ostrze je samą żyletką( gdzieś w domu jeszcze się parę opakowań uchowało), i czasem jest nieciekawie... Szukałam jej w sklepach plastycznych i papierniczych, żadnych rezultatów. Muszę jeszcze wypróbować papier ścierny( trzeba by było się do garażu wybrać i pożyczyć kawałek ;) )

    Margott

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Papier ścierny też dobra rzecz! Jednak niestety nie zetrze drewna, do tego potrzebna jest żyletka albo nóż. Powinni przywrócić takie temperówki do powszechnej sprzedaży :)

      Usuń
  3. mam do cb pytanie czy w jakiś sklepach internetowych można znaleźć taką temperówkę ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz poszukać :) Nie znam dokładnie listy akcesoriów, które sprzedawane są przez wszystkie polskie sklepy...

      Usuń
  4. A myśmy za PRLu trzymali te temperówki dokładnie odwrotnie ;)
    Tzn, używaliśmy raczej zgrzebniejszych, w kształcie gruszek. Ta na Twoich zdjęciach to już produkt zgniłego kapitalizmu ;)

    Za moich czasów układało się temperówkę szerszą stroną do siebie (tą z żyletką), trzymało od góry za węższą część i za bok, natomiast prawą układało się ołówek szpicem do góry, od dołu temperówki i strugało się oczywiście jak na zdjęciu - z tym, że oczywiście ostrzyło się ruchami w dół, do siebie.
    Pozwalało to na baardzo precyzyjne zastruganie ołówków i kredek nawet osobom o niewielkich zdolnościach manualnych oraz nawet, gdy drewno było wyjątkowo twarde (co zdarzało się zbyt często).
    W sposób zaprezentowany przez Ciebie nie można byłoby zastrugać ołówka o twardym, suchym i kruchym drewienku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co za różnica, jaki to produkt, skoro jest bardzo przydatny? ;) Może być nawet wyprodukowana w czasach III Rzeszy. I niech każdy trzyma, jak chce, w przeciwieństwie do tego, co piszesz, nie mam problemu ze struganiem przyborów w ten sposób :)

      Usuń
  5. Tease~Impulse18.08.2013, 00:44

    O, ja sobie parę dni temu przeczytałam tego posta, dzisiaj tak sobie przeglądam babciną szufladę w poszukiwaniu temperówki, a tam... znalazłam temperówkę na żyletkę :). Pewnie bym nie od razu zorientowała się do czego to służy, a więc twój blog jest bardzo pomocny ;).
    ---
    Swoją drogą twój blog pomaga pod wieloma aspektami: daje przydatne rady, opisuje pomocne rzeczy no i daje dobrą motywację. Czasem jak tak sobie rysuję, to myślę że to nie ma sensu bo i tak nie wychodzi... ale wtedy przypominam sobie jak wyglądały twoje postępy w kierunku artystycznym, ile ci zajmują te przepiękne prace no i wtedy czuję się zmotywowana do dalszego doskonalenia się w rysowaniu :D.

    Dziękuję Ci za to i Pozdrawiam ;).
    Tease~Impulse

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, super! To bardzo użyteczne urządzonko :)

      Wielkie dzięki za tak miłe słowa! Bardzo się cieszę, że moja twórczość wywołuje w Tobie takie pozytywne odczucia :) Komentarze takie jak Twój z kolei motywują mnie do rysowania i prowadzenia bloga! Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. A może wie ktoś, czy można dostać to w jakimś internetowym sklepie plastycznym? Przydatne urządzonko, ale nie mogę znaleźć.
    Przez twoje rysunki i twojego bloga mam motywację do rysowania, wielkie dzięki^^!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem, ale powątpiewam. Jeśli jednak są takie temperówki, niech mnie skoryguje :)
      Dziękuję ślicznie! Życzę powodzenia w rysowaniu :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...