23 czerwca 2012

Trzy kanony postaci + idealne proporcje postaci

Poniżej w pełni profesjonalna notka z autorytatywnym, obfitym info, wyjątkowo przygotowana na podstawie poradnika Jose Maria Parramon "Jak rysować postacie". Część z Was dopytywała się o rysowanie całej postaci, a ja, z racji, że zajmuję się portretowaniem, miałam na ten temat mierne wiadomości. Nie będę więc udawała, że taką wiedzę posiadam i rozpisywała się o kanonach postaci, jakbym "siedziała" w tym na co dzień. Ale przystąpmy do rzeczy!

Na początek parę słów wstępu z własnych [miernych :D] wiadomości...

Kanon jest nierozerwalnie złączony z proporcjami, proporcjami wspólnymi dla wszystkich ludzi. Oczywiste jest, że każdy człowiek jest inny i może nie wpasować się w żaden z tych kanonów.

Pierwsze kanony postaci powstały w starożytnej Grecji. Razem z nimi pojawiło się pojęcie modułu, czyli jednostki miary odpowiadającej wielkości określonego elementu całości, który służy do ustalania proporcji innych elementów [def. SJP PWN]. Za podstawowy moduł przyjęto długość głowy.

W antyku wyodrębniły się następujące kanony:
- kanon Polikleta - zgodnie z wyliczeniami tego rzeźbiarza, wysokość człowieka ma 8 modułów [tzw. kanon ośmiu głów]
- kanon Lizypa - wysokość człowieka ma 9 modułów

W późniejszych czasach rozpowszechnił się kanon 10 modułów/głów, ustalony przez Witruwiusza w I w. p.n.e., a znany głównie dzięki rysunkowi Leonardo da Vinci.

Za Wikipedią: "Według Witruwiusza wysokość człowieka to 10 modułów, gdzie moduł to wysokość głowy mierzona od brody do nasady włosów. Otwarta dłoń również ma długość jednego modułu. Głowa człowieka ma wielkość 1/8-1/6 od wysokości piersi do góry, do miejsca, w którym zaczynają się włosy. Od włosów do podbródka dzieli się na trzy części: w górnej czoło, w drugiej nos, w trzeciej usta z podbródkiem. Długość mierzona od nadgarstka do łokcia jest długością stopy człowieka. Stopa to 1/6 człowieka, łokieć – 1/4, pierś – 1/4, szerokość rozstawionych ramion równa wzrostowi człowieka."

Człowiek witruwiański wg ryciny Leonardo da Vinci


TRZY KANONY POSTACI

#1 KANON 7,5 GŁOWY DLA POSTACI PRZECIĘTNEJ [ilustracja nr 12]
Jeśli chcecie narysować postać całkowicie przeciętną, a nawet "szarą", zastosujcie ten kanon. Niczym się nie wyróżnia, nie zwraca na siebie uwagi. Taki Jan Kowalski, który znika w tłumie. Nogi i tułów wydają się być za krótkie.

#2 KANON 8 GŁÓW DLA POSTACI IDEALNEJ [ilustracja nr 13] 
To postać idealna, doskonała, o której mowa będzie w dalszej części postu.

#3 KANON 8,5 GŁOWY DLA BOHATERA [ilustracja nr 14]
Ta postać przypomina nieco bohaterów kreskówek i komiksów, wyidealizowanych bohaterów o postawnej sylwetce, szerokich barach, rozbudowanych mięśniach i troszkę za małej głowie. Oczywiście można zrezygnować z narysowania zarysowanych wyraźnie muskułów i naszkicować wysokiego chuderlaka o nogach i rękach jak patyki.

Kliknij na obrazek, by go powiększyć.


KANON POSTACI DOSKONAŁEJ

Umieśćmy postać w kratkowanym prostokącie. Narysujmy prostokąt o wymiarach 2 na 8 jednostek [jednostka = kwadrat]. Ponumerujmy jednostki od 1-8, jak na poniższej ilustracji.

Przeanalizujmy:

Ilustracja 15
- poziom ramion odpowiada podpodziałowi A A, umieszczonemu w 1/3 modułu 2.
- sutki leżą na linii modułu 2
- pępek leży tuż pod linią 3
- łokcie umieszczone są tuż nad linią 3, a prawie na tym samym poziomie, co pas
- miednica dzieli ciało na pół, pokrywa się z linią modułu 4
- przeguby są na poziomie miednicy
- wyprostowana dłoń jest niemal tak samo długa, jak twarz
- długość od ramienia do końca palców dłoni wynosi 3,5 modułu
- odległość między sutkami wynosi długość jednego modułu [=jedną długość głowy]
- łącząc punkty B i C, dowiemy się, gdzie powinny znajdować się sutki i pępek [punkt C]

Ilustracja 16
- najbardziej wysunięta część kolana, zwana rzepką, jest umiejscowiona pod linią modułu 16
- łydki wystają poza pionową linię, biegnącą od łopatek do pośladków [punkty D, E, F]

Ilustracja 17
- broda styka się z linią 1 modułu
- pachy znajdują się na wysokości linii modułu 2

 Kliknij na obrazek, by go powiększyć.

Zobacz też:

7 komentarzy :

  1. też mam tą książkę:D

    OdpowiedzUsuń
  2. a jakie proporcje mają grubi ludzie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ludzie z nadwagą mają takie same proporcje, jak ludzie szczupli :) To, że mają duże brzuchy, pupy, uda, pucułowate policzki, etc., nie znaczy, że są nieproporcjonalni. Po prostu mają za dużo tłuszczyku ;) A proporcje głowy w stosunku do reszty ciała są poprawne.

      Wiadomo, że jedni ludzie mają głowy większe/mniejsze, niż powinni, ramiona za krótkie w stosunku do wzrostu, czy nogi za długie w stosunku do tułowia, ale to są już indywidualne rzeczy... wszak nikt nie jest idealny :))

      Usuń
  3. Akurat rysuję Sachema do szkoły, dzięki wskazówkom myślę, że sobie poradzę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy na to nie zwracałam uwagi, dzięki za ten wpis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, ze mogłam pomóc :) ^^

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...