9 lipca 2012

Co sprawi, że ołówkowy rysunek/portret będzie bardziej interesujący?

Jak w tytule postu. Pewnie każdy rysownik w pewnym momencie był znudzony ciągłym "kopiowaniem" zdjęcia. Poniżej zaprezentowałam kilka sztuczek, dzięki którym rysunek/portret będzie bardziej pracą twórczą niż odtwórczą.


- pokolorowanie niektórych elementów kredkami
Standardowo portrety są albo całkiem szare, albo kolorowe. A gdyby tak wypośrodkować kolorystykę? Do grzecznej szarości dodać trochę życia?
Portreciści najczęściej wybierają oczy, usta, oprawki okularów lub ubranie jako kolorowy element rysunku. Gdy rysunek nie przedstawia twarzy, kolorowy może być też kwiat, robaczek [np. biedronka, motyl :)], buty, dzbanek... cokolwiek się wybierze.

 
Jared Padalecki

 
Jared Leto



 
Olivia Wilde

- łączenie różnych technik
Nie tylko kolorowy element rysunku może go ożywić. Ciekawym sposobem jest nie tylko zwyczajowe połączenie ołówka i kredek, ale i pasteli, akwareli, pisaków, brokatu, a nawet doklejenia na kartkę papieru różnych elementów: kolorowego papieru, bibuły, wstążeczki.
Nie wypróbowałam jeszcze licznych zwariowanych konceptów, które przyszły mi na myśl, więc mogę zaprezentować tylko "grzeczniejsze" przykłady:

 
Power. Passion. Purity. 
ołówki + kredki akwarelowe

 
Johnny Depp 
kredki akwarelowe + sól + zwykłe kredki

- fotomontaż
Kto marzył o wspólnym zdjęciu z ulubioną gwiazdą, a nigdy takowego nie posiadał, może zrobić sobie z nią fotomontaż w postaci ołówkowego portretu. Można też narysować swoich dziadków czy rodziców razem z osobnych zdjęć. Można łączyć tyle zdjęć, ile tylko się zapragnie!
Mnie zainspirowała piosenka Billy Talent "I got the Devil on my shoulder" - do swojego zdjęcia dodałam postać diabła i gazety niesione przez wiatr.

 
I got the Devil on my shoulder

- puszczenie wodzy wyobraźni = dorysowanie elementów "z głowy"
Czasem warto nie tylko posłużyć się fotomontażem, by stworzyć interesujący portret. Intrygującym rozwiązaniem jest także darowanie sobie próby stworzenia wiernej kopii zdjęcia dzięki dodaniu pewnych elementów samemu!
Tak wyglądało zdjęcie Olivii Wilde, z którego korzystałam...


A tak wygląda mój rysunek, na którym motyla maska i gęstsze włosy to to, co stworzyłam z wyobraźni.

 
Olivia Wilde


Kolejny przykład: znalazłam zdjęcie autorstwa b-e-c-ky-stock...

 

... i nieco je ulepszyłam :)

 
Prawdziwa skrzypaczka

Często przerysowywane zdjęcie Iana Somerhaldera...

  

... nieco zmodyfikowałam, dodając charakterystyczne cechy dla granej przez niego w The Vampire Diaries postaci - czerwone oczy i uwydatnione żyły.

  

- użycie kolorowej kartki
Zamiast rysować na zwykłej, białej kartce, można skorzystać z szerokiej gamy barw papierów sprzedawanych na sztuki w sklepach papierniczych i plastycznych.

 
Daniel Gildenlöw

- dodanie tła
Można je wymyślić samemu albo narysować takie, jak jest na zdjęciu.

 
Jared Leto

 
Jennifer Carpenter

Z tłem i bez tła... która wersja ciekawsza? :)

 
Tomo Milicevic
- "wyjście poza ramy"
A może tło wcale nie musi zapełniać całej kartki papieru, a dzięki odpowiedniej kompozycji pomoże stworzyć niekonwencjonalny, nieco trójwymiarowy portret? :) 
Prawdziwa skrzypaczka

 
Marta

- duży kontrast, głębokie czernie i duża liczba detali
Rysunki, które charakteryzuje duża liczba detali, głębokie czernie, a przy tym kontrast, zawsze wywołują większe wrażenie, niż schludna, poprawna, utrzymana w spokojnych szarościach nieskomplikowana praca.

 
Harry Potter

- nietypowe kadrowanie
Wiele portretów ukazuje całą twarz człowieka. Na odmianę można więc narysować tylko jej połowę! :) Wszystkie kadry dozwolone, parafrazując znane powiedzenie. "Obciąć" twarz można wertykalnie [jak poniżej], horyzontalnie, diagonalnie... sposobów jest tysiące :)
Jared Leto

Mam nadzieję, że ten post okazał się być choć trochę inspirujący. Życzę kreatywnych pomysłów!

32 komentarze :

  1. Zgadzam się, bardzo inspirujący post :) Najbardziej podoba mi się "ulepszone" zdjęcie - czyli rysunek skrzypaczki :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz super pomysły! Na pewno je wypróbuje :) Ale na razie muszę się chyba wprawić w tych najzwyklejszych portretach :))) UWIELBIAM twojego bloga!
    Pozdrawiam <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki wielkie, powodzenia życzę :D

      Usuń
  3. Jak robisz takie duże kontrasty na rysunkach? Miękkimi ołówkami czy jakąś inną techniką? Bo np. mi zawsze światło się odbija jeśli mocniej przycisnę ołówek do kartki i to nie wygląda zbyt estetycznie a bardzo mi się podobają mocne kontrasty. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzeba przyciskać mocno ołówka do kartki, wystarczy użyć odpowiednio miękkiego, np. 6B albo 8B :) Kontrasty robię właśnie w ten sposób, używając miękkich ołówków do ciemnych obszarów, a te jaśniejsze cieniując twardszymi bądź pozostawiając niepocieniowane.

      Usuń
    2. aha... robiłam tak, być może jeszcze powinnam popracować nad tym ;) Jeszcze jedno pytanie. przed wrzuceniem zdjęć do internetu może dodajesz trochę kontrastu w jakimś programie graficznym? Wybacz jeśli uraziłam ale te kontrasty na prawdę są super ;D
      ps bardzo fajnie widać postępy w rysowaniu ze zdjęć które udostępniłaś w galerii. Bardzo podobają mi się Twoje prace ;)

      Usuń
    3. Nie dodaję/nie wzmacniam kontrastu, aczkolwiek poprawiam go tak, by wyglądał jak w oryginalnym rysunku - niestety mój skaner lubi wyrównywać sobie cienie, tzn. "wyszarzać" głębokie czernie. Więc subtelnie poprawione skany wyglądają dokładnie tak, jak moje rysunki :) Dzięki serdecznie za miłe słowa :) Pozdrawiam!

      Usuń
  4. masz ogromny talent będe Cię często odwiedzać! studiuje architekturę krajobrazu i Twoje porady bardzo mi pomogą. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy :) Nie miałam pojęcia, że moje rady mogą pomóc studentom architektury krajobrazu! Dzięki wielkie, pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  5. jestem pod niewyobrażalnym wrażeniem zarówno Twoich umiejętności jak i talentu do nauczania i dawania trafnych wskazówek. Trafiłam tu przez przypadek ale od tamtej pory wracam i czytam co raz to nowsze porady:) Bardzo się przydadzą w mojej powiedzmy rozwijającej się twórczości:) Wiele porad było dla mnie nowością a teraz zaczynam stosować je w praktyce:) A to że jesteś samoukiem daje mi wiele satysfakcji i nadziei że mnie kiedyś się uda dojść do takiej perfekcji:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci bardzo :) Naprawdę cieszę się, że moje wskazówki są dla Ciebie skuteczne i pomagają Ci się rozwijać. Życzę Ci weny i dalszych postępów! Pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  6. Jestem pod ogromnym wrażeniem Twojego bloga. Wiele cennych wskazówek, praktycznych porad i od razu rysunek nabiera niepowtarzalnego wymiaru. Trzymam kciuki za Ciebie! Mam nadzieję, że będę mogła zobaczyć tu jeszcze wiele pięknych prac:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo! :) Zapraszam na moją stronę http://www.ilojleen.bulwaria.info/ lub fanpage https://www.facebook.com/IlojleenArt . Tam na bieżąco wrzucam prace, nie tutaj :)

      Usuń
  7. Mam prośbę-narysuj Benjamina Kowalewicza lub Adama Gontiera. To są moi ulubieni wykonawcy i sama ich rysowałam, ale wiem, że moje rysunki przy Twoich się chowają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bena narysowałam całkiem niedawno, chociaż nie na "pełnowymiarowym", standardowym portrecie :)

      Usuń
  8. Mam 17 lat i jestem samoukiem, wydaje mi się że trochę potrafię rysować jednak gdy patrze na Twoje prace mnie zatyka. Bardzo bym chciała tak rysować. Mi wykonanie jednej pracy zajmuje pare dni a z efektu i tak nigdy nie jestem zadowolona, a w porównaniu z Twoimi to jest po prostu nic. Dużo czasu zajęło Ci dojscie do takich umiejetnosci? I co robiłaś przez ten czas, jak często rysowałaś? Przepraszam jeśli Cie tym przytłoczyłam jednak bardzo bym chciała wiedzieć czy jest dla mnie nadzieja na wejście na taki poziom :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa ^^ Nie przejmuj się brakiem satysfakcji: ja jestem bardzo często niezadowolona ze swoich prac. To powszechne wśród rysowników, a dowodzi tego, że chcesz się rozwijać i być lepsza.
      Co do Twoich pytań, pozwól, że odeślę Cię do F.A.Q., bo nie ma sensu, żebym pisała to samo, co tam :)

      P.S. Chciałabym rysować jedną pracę "parę dni" :D

      Usuń
  9. jak nauczę się rysować'' normalne,, portrety to może jeszcze skorzystam z tych porad bo wydają mi się dość skuteczna.....chociaż wszystkie twoje porady są skuteczne ;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hah, dziękuję i powodzenia po raz kolejny życzę :)

      Usuń
  10. Zawodowym rysownikiem nie jestem, mam (dosłownie) 2 razy mniej lat, ale i mnie zaciekawiła ta notka. Niedawno narysowałem sklejone zdjęcie Dartha Vadera i Aiakina Skywalkera ( sam skleiłem w gimpie :) ) Twoje prace są bardzo ciekawe :). Dziękuję za przydatne rady.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki wielkie i nie ma za co :)

      Usuń
    2. To ja dziękuję :)

      Usuń
    3. Cała przyjemność po mojej stronie:)

      Usuń
  11. Nie wiem, czy to wina mojej przeglądarki, ale nie wszystkie Twoje prace chcą mi się tutaj załadować :( Tak w ogóle, gratuluję bloga i przede wszystkim pomysłu i cierpliwości do niego, włożyłaś w niego kawał dobrej roboty! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wina Imageshacka, który wprowadził płatne konta i wygląda na to, że tym, którzy nie płacą, zanikają obrazki :( ale notka już poprawiona!
      Dziękuję za miły komentarz, pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
  12. Witam ! Podziwiam każdą pracę nad każdą się pochylam, nie wszędzie zamieszczam post ale ciągle jestem. Weny i wiary w siebie życzę. Ryszard

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem ogromnie wdzięczna za tak miłe słowa, pozdrawiam serdecznie i wszystkiego dobrego życzę! :)

      Usuń
  13. Cześć,jestem o wiele młodsza od cb ale już się tym interesuję i chciałabym się zapytać czy mogłabyś zrobić tutorial na temat rysowania krajobrazu bo zawsze mam z tym problem i robię jednolite tła bądź wymyślone(dziecinne)prze ze mnie z góry dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie uczę o tym, czego nie rysuję, ponieważ brak doświadczenia = brak wiedzy na ten temat ;)

      Usuń
  14. Niestety nie mogę zobaczyć wielu zdjeć z Twoich postów i nie wiem dlaczego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wina portalu hostingowego, na który dodawałam zdjęcia :( Dzięki za informację, wkrótce to poprawię! :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...