17 lipca 2012

Jak narysować portret z profilu

 
Harry Potter


MAŁA LEKCJA ANATOMII, CZYLI GŁOWA WIDZIANA Z PROFILU


Dzięki poniższym obrazkom możecie się dowiedzieć, jak wygląda czaszka. Jestem pewna, że widok ten nie jest Wam obcy - na pewno uczyliście się o szkielecie na lekcjach biologii. Warto jednak przypomnieć sobie jej wygląd, gdyż ogólna znajomość anatomii czaszki jest niezbędna dla naszych dalszych rozważań na temat rysowania portretu z profilu.



[José María Parramón, Jak rysować portrety?]


Łatwo zauważyć, że znaczną część czaszki można wpisać w okrąg. Promień tego okręgu poprowadzony poziomo w stronę nasady kości nosowej wyznacza miejsce, gdzie powinny znaleźć się brwi. Odległość pomiędzy nasadą nosa, a słupkiem nosa jest niemal taka sama, jak pomiędzy tą nasadą, a czubkiem głowy, jak również słupkiem nosa, a brodą. Linia [tzw. styczna], która łączy te punkty, jest zazwyczaj nachylona [w stosunku do poziomej linii, jaką jest promień] pod kątem 80 stopni i dotyka zarówno czoło, jak i brodę. Broda niemal jest zawsze bardziej wysunięta do przodu w stosunku do czoła.

Aby zilustrować prawdziwość tych tez, czaszkę z zaznaczonymi proporcjami nałożyłam na wybrane przeze mnie zdjęcia, ukazujące kobiece twarze z profilu.

  

Należy pamiętać, że ludzkie twarze różnią się, a zwłaszcza pomiędzy przedstawicielami różnych ras. Najczęściej im bardziej cofnięte czoło, tym bardziej wystająca szczęka.




[Brenda Hoddinott, Rysowanie dla bystrzaków]

 
GŁOWA DAMSKA I MĘSKA

 
[Brenda Hoddinott, Rysowanie dla bystrzaków]

Kobiece głowy posiadają bardziej łagodne, opływowe kształty. Czaszka jest mniejsza, szczęka nie tak mocno zarysowana, jak męska. 
GŁOWA DZIECKA I DOROSŁEGO

[Brenda Hoddinott, Rysowanie dla bystrzaków]


Głowa dziecka
Można ją podzielić na 4,5 części [nie biorąc pod uwagę szyi]. Twarz to jedna z tych części: zaczyna się na linii brwi dziecka, a kończy na podbródku.
Głowa dziecka jest trzykrotnie większa niż jego twarz.

Głowa dorosłego człowieka
Może zostać podzielona na 4 części [też bez szyi]. Jedna z części to twarz, reszta to czaszka [2 części].

Tyle teorii, przystąpmy do rysowania :)



JAK NARYSOWAĆ PORTRET Z PROFILU?



Więc jak dobrze narysować głowę z profilu? Nie macie pojęcia, od czego zacząć? To naprawdę proste! :)

Przygotujcie:
- kartkę papieru
- wydrukowane zdjęcie takiej wielkości, jakiej planujecie zrobić portret
- cyrkiel
- kątomierz
- linijkę
- przybory do rysowania

#1  PRZYGOTOWANIE ZDJĘCIA
- Najlepiej będzie, jeśli wydrukujecie zdjęcie, które chcecie narysować*.
- Weźcie cyrkiel i postarajcie się wyznaczyć środek okręgu, w który wpisana zostanie czaszka. Narysujcie okrąg.
- Za pomocą linijki narysujcie prostą linię pomiędzy punktem [środkiem okręgu], a brwiami osoby, którą zamierzasz sportretować.
- Następnie narysuj prostą linię, która "zahaczy" zarówno czoło, koniec dziurki nosa, usta oraz brodę - styczną.
- Kolejnym krokiem będzie zaznaczenie proporcji - jak pisałam: Odległość pomiędzy nasadą nosa, a słupkiem nosa jest niemal taka sama, jak pomiędzy tą nasadą, a czubkiem głowy, jak również słupkiem nosa, a brodą. Nie jest to jednak niezmienną zasadą i musicie sprawdzić, czy ta zasada zadziała przy Waszym portrecie. Zaznaczcie te punkty na pionowej linii, a następnie narysujcie odcinki położone równolegle względem promienia, który narysowaliście jako pierwszy.
- Potem połączcie linią nasadę nosa z jego czubkiem. Kątomierzem zmierzcie, w jakim odchyleniu od tej najdłuższej linii [łączącej czoło, nos i brodę - stycznej] znajduje się linia wiodąca wzdłuż nosa. 


   

*Jeśli nie drukujecie fotografii, ewentualnie nanieście linie pomocnicze w komputerze za pomocą programu typu Photoshop.

#2 RYSOWANIE - polegać ono będzie na przerysowaniu wszystkich linii i okręgu.
- Na czystej kartce, na której chcecie narysować portret, narysujcie identyczny okrąg, jaki wykonaliście na kartce z wydrukowanym zdjęciem. Zadanie to jest o tyle prostsze, że wiecie już, jak długi jest promień tego okręgu. Żeby nie zniszczyć kartki ostrym końcem cyrkla, najlepiej jest podłożyć pod niego kawałek tekturki albo czegoś innego, co zapobiegnie wbiciu się ostrza i przedziurkowaniu kartki.


  

- Połączcie środek okręgu z jego obwodem, tworząc promień. To będzie linia, która wyznaczy umiejscowienie brwi.


  

- Następnie należy narysować prostą linię, która w jednym punkcie [na wysokości promienia] będzie łączyć się z okręgiem [styczną].



 

- Kolej na wyznaczenie proporcji. Odmierzcie linijką/cyrklem długość odcinków, które zaznaczyliście na wydrukowanym zdjęciu i przenieście je na kartkę, na której teraz rysujecie.
- Gdy zaznaczycie już punkty, narysujcie równoległe względem siebie odcinki. Pokażą Wam one, gdzie znajdować się ma broda, koniec nosa, jego nasada i czubek głowy.




- Odmierzcie, ile stopni dzieli styczną od odcinka, który łączy nasadę z czubkiem nosa. Narysujcie linię pod takim kątem względem stycznej. Odmierzcie, jak długi jest nos i oznaczcie to na rysunku [tzn. gdzie jest jego czubek].
 




- Kiedy wszystkie linie zostały już przerysowane, czas na dorysowanie pozostałych elementów głowy. Zacznijmy od włosów: jak pewnie zauważyliście, "granica" włosów znajduje się [przynajmniej w tym wypadku] poza okręgiem - nic dziwnego! Włosy powiększają przecież "wielkość" głowy. Narysujcie je. Zaznaczcie też brwi na promieniu, który został narysowany na samym początku.

- Kolej na oczy - odmierzcie na zdjęciu odległość, w jakiej od stycznej znajduje się zewnętrzny kącik oka i w takiej samej odległości nanieście punkt na kartkę. Teraz możecie swobodnie narysować oko, bądź dokonywać dalszych pomiarów, by wyznaczyć więcej takich punktów, które jeszcze bardziej ułatwią narysowanie oka.
- Usta - podobnie jak w przypadku oka, zmierzcie, w jakiej odległości od tej najdłuższej linii znajduje się kącik ust. Potem analogicznie: albo narysujcie od razu całe usta, albo kontynuujcie wyznaczanie punktów, które połączone, stworzą usta.
- Narysujcie nos, uwzględniając linie pomocnicze, które przedtem zaznaczyliście.



- Ucho to obok oka chyba najbardziej skomplikowana rzecz do narysowania w przypadku portretu z profilu. Przy pomocy linijki albo cyrkla postarajcie się na zdjęciu odmierzyć odległość ucha od nosa, oka, albo innego punktu, i przenieście to na rysunek. Możecie zacząć od zaznaczenia jajowatego okręgu, a potem dodać detale, by wiernie odtworzyć małżowinę.


 
- Czas na szyję i brodę. Nieustannie analizując linie pomocnicze, zarówno te, które narysowaliście na zdjęciu, jak i na kartce, powinniście bez większego problemu potrafić narysować te części ciała.

 


- Przedostatnim krokiem jest poprawienie wszystkich linii tak, by jak najbardziej przypominały rysy twarzy, kształt głowy, nosa, oczu, etc. portretowanej osoby. Ja zaznaczyłam je cienkopisem, by twarz Emmy wyróżniała się z gąszczu wszystkich postawionych przeze mnie kresek.
[Nie rysujcie tych wszystkich krzaczków, które ja narysowałam, trochę mnie poniosło :D].
  

- Ostatnią czynnością jest wymazanie gumką linii pomocniczych, po czym można brać się do cieniowania, którego końcowym rezultatem będzie portret z profilu! :)



Emma Watson

Czasochłonne? Tak. Ale przecież nie chodzi o to, żeby rysować na czas. To odbiera cel rysowania, jakim jest czerpanie przyjemności ze stawiania kresek. Mam nadzieję, że pomimo, że metoda ta wymaga cierpliwości, pomaga stworzyć portret z profilu o właściwych proporcjach.
Powodzenia! :)

P.S. Wiem, że powyższy portret Emmy nie jest superstaranny, ani perfekcyjny, ani nawet realistyczny, ale moim celem było pokazanie krok po kroku, jak narysować twarz z profilu. Wszakże wykończenie takiego szkicu poprzez cieniowanie twarzy, narysowanie włosów, nie różni się niczym od wykończenia każdego innego portretu po wykonaniu podstawowego szkicu! ^^
P.S. II Następna notka powinna pokazać się pod koniec listopada albo z samego początku grudnia; zapoczątkuje ona cykl wskazówek, jak rysować różne materiały.

26 komentarzy :

  1. Super poradnik. Mam książkę do nauki rysowania portretów, ale mało jest tam wytłumaczone. Na szczęście znalazłem Twój blog.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, Dominiku. Zapraszam ponownie, oby mój blog okazał się dla Ciebie przydatny; pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Dziękuję, super poradnik. :D
    B.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny blog, wspaniale, że jest ktoś, kto tak cudownie rysuje, mało tego chce dzielić się swoimi poradami by pomóc czytelnikom w drodze do coraz lepszego rysowania:)
    Dzięki Ilojleen:*
    P.S.
    Bardzo pomocne porady mam tylko jedno pytanie, co z fotografiami, które chcemy przerysować a postać na zdjęciu jest uchwycona w lekkim półprofilu? Jest odwrócona jedną stroną bardziej do obiektywu dodatkowo mając lekko przechyloną głowę?
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo ^^ Cieszę się, że to doceniasz :)
      Niestety na razie nie mam czasu by stworzyć bardziej szczegółowy tutorial na ten temat, ale może to Ci pomoże:
      http://www.boscardin.it/Documenti/Discipline%26Progetti/04%20-%20Portrait%20drawing.pdf - strona 31 :)
      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  4. Bardzo Ci dziękuję, link na pewno mi się przyda:)
    Pozdrawiam serdecznie^^

    OdpowiedzUsuń
  5. Niby prosty szkic a wygląda oszałamiająco ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy bym nie pomyślała o tym szkicu w ten sposób, dziękuję :D

      Usuń
  6. Nadal nic nie kumam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może pomoże Ci metody opisane tutaj? http://ilojleen.blogspot.com/2012/06/trzy-sposoby-na-problemy-z-proporcjami.html

      Usuń
  7. Ale portret Emmy jest super uwielbiam ją.

    OdpowiedzUsuń
  8. Teraz wiem gdzie się rysuje brwi ^^
    Dzięki bardzo!

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo przydatny blog:) Dzięki tobie w końcu narysowałam portret:D Czy mogłabyś pokazać jak narysować psa? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Nie jestem wprawiona w rysowaniu zwierząt, więc jak mogę pisać o tym tutoriale? ;) Jak uczyć, to dobrze, a nie na siłę i po łebkach.

      Usuń
  10. Dzięki temu tutorialowi trafiłam na twój blog. Dzięki Tobie wreszcie nauczyłam się rysować twarz z profilu, dzięki wielkie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy, nie ma za co ^^

      Usuń
    2. dziękuje za wspaniałego bloga. Chyba zostanę twoim fanem ;] o ile się zgodzisz. Bardzo przydatny postaram się przeczytać wszystkie twoje artykuły. Też chciałbym mieć taki talent ale niestety moje prace się do tego nie umywają.........

      Usuń
    3. Miło mi będzie powitać kolejnego fana :) Życzę przyjemnej lektury, oby moje wskazówki Ci pomogły! Pamiętaj, że i ja nie rysowałam tak od zawsze :)

      Usuń
  11. Super wytłumaczone! Aż po przeczytaniu tego tekstu poszłam rysować tą samą kobietę :) Dziękuję bo mnie zmotywowałaś do rysowania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że uważasz tę notkę za pomocną i że poczułaś się dzięki mnie zmotywowana do rysowania, to super! :D

      Usuń
  12. Mam niemal pół wieku, i zachciało mi się rysowania. Rysuję od jakiegoś miesiąca, ale najlepiej wychodzą mi postaci komiksowo-bajkowe np. Dan z Bakuganów, manga, disney itp. Chcę jednak opanować sztukę rysunku ludzkiej postaci i twarzy, ich kolorowania, cieniowania itp. Dlatego też latam po twoim blogu w znalezieniu wszelkich najpotrzebniejszych informacji. Szkoda tylko, że wielu zdjęć nie widzę (jakby zostały wykasowane). Mam nadzieję, że będę mogła tu wchodzić, i w razie jakichkolwiek wątpliwości będę mogła zadawać pytania by poprawiać swój kunszt rysowniczy (o ile to kunsztem nazwać można - hihihi...) ? Pozdrawiam i dziękuję za dotychczasowe porady na tym blogu.
    Krystyna F.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja dziękuję za miły komentarz, pani Krystyno :) Mam nadzieję, że mój blog pomoże Pani rozwinąć umiejętności!
      Niektórych obrazków brakuje, ponieważ portal, na który dodawałam zdjęcia i rysunki na bloga, każe sobie płacić, a tym, którzy nie płacą, zanikają obrazki. W miarę możliwości będę poprawiać posty i dodawać zdjęcia na nowo. W razie nagłej potrzeby proszę dać znać, to postaram się od razu poprawić notkę, której będzie Pani potrzebowała. Serdecznie pozdrawiam i życzę powodzenia!

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...