9 lipca 2012

Pastelowy rysunek na czarnym papierze

Od 2010 roku zaczęłam tworzyć pastelowe rysunki na czarnym papierze, używając podpatrzonej u użytkowników DeviantARTa techniki. Uznałam ją za efektowną i postanowiłam spróbować swoich sił - czy raczej umiejętności. Tym sposobem powstało do tej pory kilkanaście obrazków w tym stylu:




Prace te zostały przyjęte z entuzjazmem, co bardzo mnie ucieszyło. Jakiś czas temu zostałam poproszona o instrukcję, jak narysować taki obraz. Nie jest to trudna sztuka, wystarczy kilka przyborów i skoncentrowanie :) Przejdźmy jednak do rzeczy - opiszę proces powstawania jednego z rysunków, które wykonałam w tym stylu.

Na początek...


PRZYBORY I MIEJSCE PRACY

Potrzebne będą:
- gazeta do podłożenia pod papier - pastele zostawiają pełno pyłków po sobie, więc aby choć po części uniknąć umazanego biurka, powinno się zabezpieczyć je gazetą.
- czarny papier - do tego wybrałam papier firmy Canson, rysowałam na jego gładszej, mniej fakturowanej stronie.
 

- temperówka na żyletkę, gumka Factis i strugaczka

 

- pastele CretaColor: w tym przypadku biały, niebieski, czarny i ołówek 5B Koh-I-Noor
 

- pastele Koh-I-Noor - mój pierwszy, najbardziej użyteczny zestaw pasteli miękkich
 

... spośród 36 kolorów wybrałam wszystkie o odcieniu niebieskim oraz biały.
 


- zdjęcie, to oczywiste :) - wybrałam zdjęcie, na którym skala różnych cieni jest ograniczona, występuje silny kontrast. Wydrukowałam je w tonacji czarno-białej [nie mam dostępu do kolorowej drukarki, zresztą na oryginalnym zdjęciu niewiele jest koloru]. W momencie, gdy rysowałam niebieskimi pastelami, przypatrywałam się po prostu zdjęciu wyświetlonemu na monitorze.
 


KROK PO KROKU...


#1 Zacznij od szkicu. W łapy należy wziąć ołówek o dosyć miękkim graficie, np. 5B, ponieważ narysowane nim kontury będą dosyć widoczne na czarnym papierze. Tym razem rysuj białe kontury widoczne na zdjęciu.

 

Zbliżenia [kliknij na obrazki, by je powiększyć] 
   


#2 Po zakończeniu pracy nad konturami możesz przystąpić do rysowania pastelami. Na początek potrzebny będzie dobrze zatemperowany pastel w ołówku. Nie tylko zastrugałam, ale i naostrzyłam ten pastel za pomocą temperówki na żyletkę.
 

#3 Teraz można przejść do rysowania białym pastelem. Nie rysuj nim na konturze narysowanym ołówkiem, tylko ściśle obok. Jeśli spróbujesz rysować pastelem po graficie, będzie się on ślizgać i nie wypełni dobrze obszaru, który rysujesz - będą widoczne prześwity.
 

#4 Kiedy skończyłam rysować białym pastelem, pokolorowałam tło dwoma niebieskimi pastelami w sztyfcie. W przypadku Twojego rysunku możesz dalej cieniować białym pastelem [zależy od kolorów, jakich zamierzasz użyć, może to być obrazek monochromatyczny i wystarczy tylko sam biały pastel], odpowiednio zmieniając nacisk.  



#5 Kolejno cieniowałam obszary kartki, posuwając się coraz bardziej na prawo.

 

#6 Miejsca, które należy rozmazać [bynajmniej nie kontury!], rozmazuję za pomocą kolistych ruchów palcem wskazującym. Zapewnia to równomierne pokrycie papieru.
Tam, gdzie ma być widoczna śnieżnobiała para z ust, zastosowałam tylko biały pastel. Żadnego niebieskiego podkładu. 

 

#7 Oczywiście co jakiś czas trzeba umyć porządnie [a potem koniecznie dobrze osuszyć!] palce, bo rysowanie pastelami to "brudna robota" ;)
 


#8 By uzyskać różne odcienie niebieskiego koloru, mieszałam niebieski pastel razem z białym. Zakolorowałam całe tło znajdujące się po prawej stronie niebieskim pastelem, potem nałożyłam na niego w pewnych miejscach biały.
 

#9 Na koniec dodałam kilka białych kresek [nie rozmazywałam ich później]. Rysunek gotowy:

 


O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ



Zasada numer 1, ta NAJWAŻNIEJSZA.
Rysowanie pastelami to nie rysowanie ołówkiem. Rysując ołówkiem, cieniujesz to, co czarne, ciemne, w cieniu, wgłębione. Rysując na czarnym papierze, musisz narysować to co jasne, wypukłe, wystawione do światła. To całkowita zmiana postrzegania, trzeba przestawić swoją percepcję, zacząć widzieć to, co zwykle na kartce zostawia się białe. Początki bywają dezorientujące ;)

Zasada numer 2.
Jeśli jesteś praworęczny, pamiętaj, by zacząć kolorowanie od lewej strony. Dzięki temu unikniesz pobrudzenia nie tylko nadgarstka, ale i rysunku. W przypadku leworęczności - zacznij od strony prawej.

Zasada numer 3.
Jak wspominałam, należy często myć ręce, by nie pomieszać kolorów lub pobrudzić kartki.

Zasada numer 4.
Po skończonej pracy warto zabezpieczyć rysunek przed zniszczeniem. Nadaje się do tego lakier do włosów lub fiksatywa - tylko nie przesadź z ilością ;)


Powodzenia! :)


20 komentarzy :

  1. Gdzie znalazłaś to zdjęcie? Dasz link?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Było na Kwejku, ale nie mam go już. Ponoć to kadr z jakiegoś filmu.

      Usuń
  2. Witam to kolejny raz ja;)
    miałabym do cb pytanko;) czy te rysunki jak Dean z supernatural na czarnym papierze to robiłaś tą sama technika co jest wyżej opisana czy masz jakiś specjalny sposób na cieniowanie twarzy czy rysowanie portretu na czarnym papierze bo wygląda on jakby był jeszcze cieniowany na twarzy ołówkiem? A stąd to moje pytanie bo chciałabym spróbować taki portret narysować ale nie wiem od czego mam zacząć.
    Pozdrawiam i naprawdę jestem pod wrażeniem Twojego ostatniego rysunku Iana Somerhaldera

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj :) Tak jak napisałam: "Tym sposobem powstało do tej pory kilkanaście obrazków w tym stylu:" :) Wszystko opisane jest w tym poście, może tylko zapomniałam wspomnieć, że należy zmieniać nacisk. Najjaśniejsze części twarzy Deana wykonałam, mocniej przyciskając pastel, zaś miejsca ciemniejsze ledwie "pogłaskałam" pastelem. Nie ma tam ołówka :)
    Dzięki i życzę powodzenia z tego typu techniką :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam. Super rysunek :). Nigdy nie słyszałam o taki stylu,jest świetny i muszę go spróbować. Mam 13 lat rysuję od ok. 1 roku. Rysuję ołówkiem i pastelami. Zaczęłam od rysowania kwiatów a teraz wchodzę w portrety.
    Jestem wielką fanką Piratów z Karaibów, gdy byś mogła narsować krok po kroku
    Jacka Sparrowa to bym była ogromnie wdzięczna PLISsssssss.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie spróbuj :) Na początku może być ciężko, ale potem rysowanie w tym stylu to świetna zabawa :)
      Niestety nie planuję w najbliższej przyszłości Johnny'ego jako Jacka Sparrowa, przykro mi :(

      Usuń
  5. Mam do ciebie pytanko... Niedawno skończyłam pracę białą pastelą i żeby ją zabezpieczyć popryskałam ją lakierem do włosów , niestety okazało się , że na mojej pracy został zaledwie zarys pracy ( był wykonany biąłą pastelą na czarnej kartce - a po popryskaniu została tylko czarna kartka ). Tego lakieru używałam wielokrotnie do zabezpieczania prac 'ołówkowych' i nic sie nie działo - dlaczego tak się stało ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że wynika to z różnicy jaka jest pomiędzy grafitem ołówka a pastelem. Pastel zostawia po sobie drobny pyłek, który można wymazać nawet palcem, z grafitem się tak nie da. Nie jestem chemikiem, żeby to rozumieć, ale myślę, że w tym leży przyczyna ;) Może kup dobrą fiksatywę przeznaczoną do pasteli? W sklepie plastycznym na pewno dobrze Ci poradzą :)

      Usuń
  6. Nieźle :) Ale zamiast palucha używaj wacików, takich jak do zmywania makijażu. Wówczas ryzyko pozostawienia tłustego śladu po palcu jest zminimalizowanie tak bardzo jak tylko się da. Nawet czyste ręce są tłuste- to naturalne. A szkoda sobie popsuć pracę jedna głupią plamą.

    Fajną opcją jest nanoszenie gradientu strugając delikatnie pastel kantem nożyka (pod kątem 90 stopni), "maczać" wacik w powstałym proszku i wtedy nanosić. Sam stosuję tę technikę przy renderowaniu szkiców różnych produktów (design i te sprawy ;)).
    By uzyskać dodatkową miękkość oraz lepsze mieszanie się pasteli (czy to proszku czy już na papierze) dobrze jest podsypać trochę pudrem dla niemowlaków. W przypadku proszku będzie efekt rozjaśnienia tegoż, ale fizycznie kolor się nie zmieni.

    Pozdrawiam,
    Grzesiek :)

    P.S.
    Trafiłem tu zupełnie nieumyślnie i przypadkiem, ale chyba będę śledził :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grześku, dziękuję za sugestie :) Nigdy jednak nie zniszczyłam sobie rysunku tłustym palcem. W czasie tworzenia co rusz przecieram palce mokrym i suchym papierem ręcznikowym, dzięki temu zachowuję czystość :) Jednak ta rada z wacikiem i możliwości uzyskania za jego pomocą stopniowego cieniowania odcieni jest super i na pewno skorzystam :) Jeśli będę miała możliwość skombinowania trochę pudru dla dzieci, też wypróbuję Twoją metodę.
      Będzie mi miło, jeśli będziesz tu zaglądał :) Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  7. Hej;)
    świetny blog! Mam 14 lat i od jakiś 2 rysuję portrety. Przydatna wskazówka, aby nie rysować pastelami po ołówku ( dzięki Tobie wiem czemu jak rysowałam Jokera źle mi się wszystko rozcierało;)) Czekam na Twoje kolejne wskazówki i prace.
    Pozdrawiam, Majka;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Maju ^^ Powodzenia w tworzeniu!

      Usuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Niesamowite :) Zawsze chciałam spróbować szkicowania na czarnym papierze ale wydawało się to bardzo bardzo trudne :D Dzięki kilku wskazówkom może coś z tego wyjdzie. Pozdrawiam ;)
    Ps. Świetna praca ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) Koniecznie spróbuj, to fajna technika! Co jakiś czas do niej wracam i ciągle się uczę, odkrywając przyjemności płynące z rysowania na czarnym papierze. Pozdrawiam! :)

      Usuń
  10. mam nadzieje że zdążę wypróbować tę technikę....... Dzięki za porady Ilojleen ;]

    OdpowiedzUsuń
  11. witam,cudowne rysunki,ja potrzebuje narysowac tluste plamy,np.po pierogach,nie mam pojecia jak mam to narysowac ...

    OdpowiedzUsuń
  12. Dzięki za ten tut *-*
    Z nieba mi z nim spadłaś, Dominiko.
    Twoje prace są naprawdę cudne i widać w nich wysiłek jaki włóżyłaś w ich proces tworzenia.
    Ja sama chyba muszę się pobawić z czarnym papierem, tylko trzeba taki dopaść :)
    Białe pastele już mam :)
    Życzę kolejnych super prac,
    pozdrawiam Karolina ;**

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że ten skromny tutorial się przydał :D Życzę powodzenia w rysowaniu na czarnym papierze. Mam wiele tutoriali o rysowaniu na nim kredkami, polecam się zapoznać, bo to łatwiejsza i czystsza robota, niż rysowanie pastelami :D
      Pozdrawiam ciepło i dziękuję ♥

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...