17 lipca 2012

PRZYDATNE PRZYBORY: gumka chlebowa


Gumka chlebowa - z ang. putty eraser, kneaded eraser.



Czym właściwie jest gumka chlebowa i czym się różni od zwykłej gumki? 

Ta gumka do mazania wykonana jest z miękkiego materiału, zazwyczaj koloru szarego lub niebieskiego. Ze względu na jej elastyczność, można ją dowolnie formować, zupełnie jak plastelinę. O ile zwykła gumka nadaje się do dokładnego wymazywania grafitu ołówka czy węgla, gumka chlebowa potrafi delikatnie zbierać część grafitu z kartki, nie wymazując doszczętnie cieniowania. 
Taka gumka nadaje się do wielokrotnego użytku, nie ubywa jej jak zwykłej gumki i nie zostawia po sobie odpadków. Jednak po pewnym czasie materiał, z którego jest wykonana, staje się zbyt brudny. Gumka wówczas przestaje wymazywać, bo zebrała w siebie aż nadto grafitu. Dlatego najlepiej trzymać ją w folii, w której się kupiło i do mazania używać tylko jej fragmentów, nie od razu całości.



Gumka chlebowa Faber Castell
Dosyć dokładnie zbiera drobinki grafitu.
http://www.wysocki.com.pl/images/i/images-produkty/400x500/1/8a7d45067d2fa35617c0d5147d98509c.jpg

Gumka chlebowa Koh-I-Noor
Jest delikatniejsza i twardsza od gumki Faber Castell - słabiej zbiera grafit.







Do czego najlepiej nadaje się gumka chlebowa?

Zazwyczaj używam tej gumki w momencie, gdy nieco rozpędzę się z cieniowaniem i wyszło ono za ciemne. Delikatnie dociskając gumkę chlebową do kartki, jakby "rozjaśniam" cieniowanie. Kiedy nie udało mi
się wycieniować pewnego obszaru odpowiednio gładko, również używam gumki chlebowej, by potem nałożyć nową warstwę cieniowania. 
Gumki chlebowej można też użyć do uzyskania efektu "bokehu". Wówczas gumkę formuje się w walec i mocno dociska jej koniec do kartki.

Na poniższym rysunku zaznaczyłam miejsca, w których użyłam gumki chlebowej:



40 komentarzy :

  1. Ostatnio odkryłam że taką gumkę wystarczy dać pod bieżącą wodą z kranu i ugniatać, a taka gumka pięknie się wyczyści i będzie jak nowa : ) Kiedy była już kompletnie czarna z zewnątrz i z wewnątrz chciałam ją wyrzucić, i tuż przed śmietnikiem pomyślałem, a co mi szkodzi spróbować ją umyć i zadziałało rewelacyjnie : ) Nie wiem czy inne też będzie można ale koh-i-noore owszem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem raczej fanką gumek chlebowych Faber-Castell, ponieważ lepiej "przyczepiają" do siebie grafit :) Czy przypadkiem po takim zabiegu gumka K-I-N nie traci na swojej - słabej w porównaniu do F-C - lepkości?

      Usuń
    2. No po jednym razie nie straciła a nawet mam dziwne wrażenie że jeszcze bardziej jest klejąca. Zachęciłaś mnie tą F-C, dotąd byłam pewna że preferujesz koh i noor'e, pozostaje mi więc dokupić tamtą jeszcze : )

      Usuń
    3. W takim razie spróbuję Twojego sposobu :)
      Firmę Koh-I-Noor preferuję jeśli chodzi o kredki zwykłe i akwarelowe, ołówki, pastele, ale zdecydowanie bardziej satysfakcjonuje mnie gumka chlebowa Faber-Castell ^^

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Składam serdeczne wyrazy uznania w związku z Twoją kulturą osobistą, ale chciałabym zapytać... gdzie ten chuj? :D

      Usuń
  3. haha teraz wiem jak się używa gumki chlebowej :) dzięki ilojleen ;) MATEUSZ ROGÓŻ

    OdpowiedzUsuń
  4. Jaki rodzaj gumki chlebowej polecacie dla początkujących z jej używaniem. Na pierwszy raz?

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy taka gumke mozna kupic w Empiku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, właśnie przed chwilą za nią zapłaciłam i jadę do domu wypróbować. jestem jednak laikiem, jeśli chodzi o rysowanie, i nie mogę jej porównać do F-C czy K-I-N.

      Usuń
  6. Kupiłam zestaw węgli drzewnych i zastanawiałam się co to ta gumka chlebowa. Gdy zajrzałam na blog Ilojleen dowiedziałam się co to gumka chlebowa. Dzięki za pomoc. Ola B.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała przyjemność po mojej stronie, życzę miłego rysowania :)

      Usuń
  7. W koncu znalazlem gumke chlebowa tu gdzie teraz jestem ,w De. Dzieki Tobie...Twojemu blogowi wiem ze po niemiecku nazywa sie Knetgummi :)

    Juz zamowilem i czekam na dostawe.


    Wspanialy blog, myslalem ze potrafie rysowac, ale widzac Twoje dziela jestem pod wielkim wrazeniem.
    Miro

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) W takim razie życzę przyjemnego rysowania i owocnego korzystania z gumki chlebowej! :)

      Usuń
  8. Zamowilem gumke firmy K-i -n

    Po niemiecku gumka chlebowa nazywa sie plastelinowa:) Dlatego nie nie moglem jej znalezc.
    A wogle to musze czesciej tu zagladac. Znowu mam chec cos narysowac, dzieki temu blogowi.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że będziesz zadowolony z zakupu!
      Bardzo mnie to cieszy, zapraszam do częstych wizyt :)) Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Gumki juz przyszly (poczta) jedna w folii, druga w plastikowym etui.
    Zamowilem tez olowek Mars Lumograph100 8B.

    Czytam Twoj blog i ciagle czegos nowego sie ucza.
    miro

    OdpowiedzUsuń
  10. Olowek jest super. Prawdziwa gleboka czern.

    Wiesz, ze potrafisz w ciekawy sposob przekazac wiedze? Dobrze sie czyta Twoje porady. Nie kazdy tak potrafi:)
    miro

    OdpowiedzUsuń
  11. szkoda że nie napisali jak ją zrobić !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, nie wiem, czy domowym sposobem da się zrobić gumkę chlebową :(

      Usuń
  12. Bardzo proszę o informację czy gumkę chlebową można użyć do usunięcia brudu i kurzu z kolorowej ilustracji drukowanej ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurz na pewno usunie, jeśli jest lepka [Faber-Castell jest, Koh-I-Noor znacznie mniej], co do brudu to zależy, czym została taka ilustracja zabrudzona. Lepiej delikatnie dociskać, ale nie mocno trzeć!

      Usuń
  13. Dzięki Tobie znów mam ochotę rysować :) i wreszcie wiem do czego ta gumka służy! ;) Świetnie przekazujesz wiedzę a Twoje porady naprawdę mi się przydają ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję pięknie n__n Życzę powodzenia i radości płynącej z rysowania :)

      Usuń
  14. Jak pani robi takie jasne włoski? Zostawia pani miejsce czy to za sprawą gumki?;))

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam takie pytanie, bo dostałąm gumke chlebową tylko ona jest strasznie sztywna i ma na sb tak jakby folie któej nie da sie ściągnąć. A temu ze jest sztywna nie mozna nią mazać....nwm co mam z nią zrobić ? ;//

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj położyć ją na czymś ciepłym bądź rozrobić w rękach, ale nie za długo :)

      Usuń
  16. Czy kolor gumki ma znaczenie? Zamierzam zakupić ją na allegro... Znacznie lepiej wygląda gumka koloru niebieskiego niż szarego! Ale teraz powrót do pierwszego pytania...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie ma znaczenia :) Rożnica występuje tylko pomiędzy firmami :)

      Usuń
  17. Aha i jeszcze jedno... zazwyczaj rysuję mangę... polecasz może jakieś ołówki/ Która gumka będzie lepsza? Faber-Castell czy Koh-I-Noor?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To też nie ma znaczenia, co rysujesz, jedynie zależy od Twoich osobistych preferencji, czy wolisz bardziej lepką, bardziej zbierającą grafit, czy delikatniejszą :)

      Usuń
    2. chyba najbardziej przydałaby się ta bardziej zbierająca grafit. (: wiem że to mało istotne ale jaka tobie bardziej się przydała? (:

      Usuń
    3. W takim razie lepsza jest ta Faber-Castell, znacznie częściej tej używam :)

      Usuń
  18. Przeczytałam Twój blog. Bardzo fajny :). Kilka lat temu pani na plastyce nam mówiła,że gumka chlebowa jest robiona z miąższu chleba i pajęczyny (:/) Czy to prawda? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwsze słyszę :D Dawniej wymazywano grafit chlebem, stąd nazwa, ale z tego co wiem, gumkę robi się z gumy, w której skład wchodzi styren i butadien.
      Dziękuję! ♥

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...