19 października 2013

Jak rysować lateks?

Ostatnio wśród wersji roboczych postów, które prędzej czy później planuję opublikować na blogu, znalazłam rozpoczęty tutorial o rysowaniu lateksu. Rysunek, który zainspirował mnie do stworzenia takiego tutorialu, miał być projektem tatuażu, wykonanym w stylu minimalistycznym z paroma przeróbkami z wyobraźni. Szkic zrobiłam w 2011 roku, postawiłam kilka kresek i wkrótce zapomniałam o tym rysunku... Przy okazji znalezienia zarysu tego tutorialu, zdecydowałam się dokończyć i pracę, i post o rysowaniu lateksu :)



Jak narysować lateksowe ubranie?

Rysowanie lateksowych ubrań jest całkiem podobne do rysowania ciemnego materiału. Jednak to jest troszkę trudniejsze z powodu licznych refleksów świetlnych, które trzeba uwzględnić w pracy, by lateks przypominał lateks: błyszczący, gumowaty, elastyczny materiał.

Opisaną poniżej przeze mnie technikę można bez problemu zastosować także do:
  • rysowania lakierowanych szpilek
  • ciemnego lakieru na paznokciach 
  • błyszczącego się lakieru samochodu lub motoru
  • ciemnych "kulkowych", perłowych bransoletek, kolczyków lub naszyjników
  • ceramiki o błyszczącej, ciemnej powierzchni
  • ... i wiele, wiele innych :)
Oto zdjęcie, które będzie stanowiło podstawę tutorialu:


Proszę się nie obawiać, zdjęcia, na którym się wzorowałam, nie szukałam na portalach dozwolonych dla osób pełnoletnich ;) Fotografia należy do użytkownika DeviantARTa.

I teraz krok po kroku...

#1 Zacznij od konturu ubrania [spodni, butów, czy, jak w tym wypadku, rękawiczek]. Ołówkiem 2B bardzo delikatnie zaznacz miejsca, gdzie znajdują się jasne plamy, zagięcia materiału oraz inne, wyraźnie odznaczające się obszary.
Ja starałam się nie pominąć żadnego szczegółu, by lateksowe rękawiczki wyglądały potem jak najbardziej realistycznie. Szczególną uwagę zwróciłam na zagięcia przy nadgarstku - ich niedostateczna ilość albo nieodpowiedni kształt wyglądałby sztucznie.


 

#2 Potem pocieniuj delikatnie średniej twardości ołówkiem [możesz użyć ołówka F lub HB] cały obszar, który ma się zamienić w lateksowe ubranie :) Pomiń jedynie te miejsca, gdzie będzie odbijało się światło [te białe oraz szare plamy na zdjęciu].
W przypadku mojego rysunku musiałam ominąć kilka plam podłużnego kształtu, ulokowanych na przedramieniu oraz ramieniu oraz kilka małych plamek przy nadgarstkach.



#3 Zacznij od pocieniowania miejsc, które mają być najintensywniej czarne.
Tym razem wzięłam zatemperowany ołówek 2B [lub 3B] i zacieniowałam uprzednio narysowaną "bazę" z ołówka F/HB - to była pierwsza warstwa cieniowania.




#4 Na te dwie warstwy "nałóż" kolejną, tym razem ołówkiem 5B. Pamiętaj, by omijać białe plamy. To mozolna praca, wymaga skupienia, ale potem przełoży się to na świetny efekt :)




#5 Teraz kolej na najbardziej ciemne obszary. Zacieniuj je dobrze zatemperowanym ołówkiem 6B. Na poniższym rysunku były to miejsca styku z białymi plamami, od których odbija się światło, oraz okolice łokcia.


#6 Następnie czas na wypełnienie przestrzeni pomiędzy najbardziej wyrazistą czernią, a miejscami, w których odbija się światło.
Znowu użyłam ołówka 5B, tym razem dociskając go mocniej. Miejsca, gdzie lateks miał odcień szarości [czyli gdzie padało na niego delikatne światło odbite, a nie bezpośrednie], pocieniowałam zatemperowanym ołówkiem 3B.




#7 Miejsca, w których lateks tylko delikatnie się błyszczy, a które przedtem omijałeś/łaś, pocieniuj ołówkiem 2B [tutaj to miejsca na przedramieniowej części rękawiczki].
Na tym etapie zajęłam się też górną częścią rękawiczki [od łokcia do ramienia]. Pocieniowałam ten obszar ołówkami 3B-6B, posługując się techniką cieniowania, którą do tej pory omawiałam.




#8 Następnie pocieniowałam podłużne plamy w części przedramieniowej rękawiczki ołówkiem 3B, by je przyciemnić. Potem przystąpiłam do wykonywania łagodnego przejścia między tymi ciemnoszarymi plamami, a najciemniejszymi partiami materiału. Użyłam do tego ołówka 4B [może być też 5B, ale do takich detali przyda się nieznacznie twardszy ołówek], delikatnie cieniując miejsce styku tych dwóch odcieni.



#9 Teraz zaczęły się schody ;) Kolejnym krokiem była praca nad zagięciami materiału przy nadgarstku i łokciu. Cieniowałam okolice nadgarstka i łokcia, sumiennie omijając miejsca, gdzie na zdjęciu znajdowały się białe plamy odbijającego się światła.


#10 Na ostatnim etapie czas dopieścić rysunek :) Podmazać gumką błyszczące miejsca, białym żelopisem zaakcentować odbijające się na lateksie światło, wykonać ostatnią warstwę cieniowania zatemperowanym ołówkiem B, by zlikwidować pory kartki.



I lateksowe rękawiczki gotowe! :) W przeciwieństwie do reszty rysunku, ale i na to przyjdzie czas ;)


To było moje pierwsze starcie z lateksem od 10 lat! Po raz pierwszy bowiem próbowałam narysować lateks w 2003 roku, portretując Carrie Ann Moss jako Trinity z "Matrixa". Jak wyszło, każdy widzi :D
 
Matrix

Moimi guru w rysowaniu lateksu są znajomi z Deviantarta, bracia Enric i Carles Codina. Zaglądnijcie koniecznie do galerii ich prac :)


Zobacz również:



48 komentarzy :

  1. Jeszcze nigdy nie rysowałam lateks. :D Więc czas spróbować i wykorzystać Twoje rady. :) Pozdrawiam.
    http://art-by-patryjn.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia w takim razie, pozdrawiam ^^

      Usuń
  2. w pierwszej chwili myślałam że jest to zdjęcie :O

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny tutorial, z pewnością wykorzystam :) Nigdy nie "rzucałam" się do rysowania lateksu i plastiku, po prostu wiedziałam jaki będzie efekt końcowy :D Ale teraz to się zmieni!
    Dzięki za poruszenie lateksowego tematu
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki wielkie :) Rysowanie lateksowych ubrań to też nie moja domena, ale postanowiłam spróbować swoich sił. To zawsze jakieś ciekawe i wzbogacające doświadczenie, takie zmierzenie się z czymś nowym :) Powodzenia i pozdrawiam :)

      Usuń
  4. Razem z Elfikiem pięknie łamiecie stereotypy :) niebieska woda? Proszę, dodam brązowy... lateks to czarna plama z białym refleksem? Tak naprawdę to czarne są tylko skrawki :) Bardzo pomocne i uczące patrzenia - bez stereotypów

    OdpowiedzUsuń
  5. Ty to potrafisz człowieka zaskoczyć :)! Właśnie dzisiaj zaczęłam moją pracę, na której akurat postać jest ubrana właśnie w lateks :). Z całego serduszka dziękuje z umieszczenia tutaj tego tutorialu, bardzo, ale to bardzo mi się przydał.
    Pozdrawiam serdecznie :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już kolejny raz zdarza mi się, że ktoś pisze mi, że trafiłam czasowo z danym postem :D Nie ma za co, cieszę się, że pomogłam i dziękuję pięknie :)

      Usuń
    2. Masz Ty wyczucie czasu, naprawdę :). Jest i to bardzo, bo uratowałaś mój tyłek :D!

      Usuń
    3. To naprawdę bardzo się cieszę :D

      Usuń
  6. Za każdym razem jak dodajesz nowy tutorial, mam ochotę narysować właśnie to, co jest jego tematem [czyli dzisiaj lateks], ale potem zaglądam do mojego wypełnionego po brzegi folderu "do narysowania" i wracam na ziemię ;D Notka jak zwykle super - może dobrze, że tym razem już nie kredki, bo jak piszesz o kredkach to ja zwykle też potem kończę kupując kolejny zestaw, a już jestem przez to o krok od bankructwa :) Tak mnie inspirujesz! xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie, że mój blog i moje prace Cię tak inspirują ♥ Co za zbieg okoliczności, także mam folder "Do narysowania" i znajduje się w nim... jakieś 2000 zdjęć xD
      Muszę Cię zmartwić... bo jeszcze trochę notek o kredkach będzie w tym roku, i recenzji, i tutoriali :D

      Usuń
    2. To chyba muszę znowu zacząć oszczędzać jak znam życie :D

      Usuń
  7. Bardzo przydatny tutorial ^.^ A czy planujesz może jakąś notkę o rysowaniu skóry? (mam na myśli skórzany materiał)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :) Tak, ale dopiero, kiedy zaplanuję sobie rysunek, na którym będzie jakieś skórzane ubranie :)

      Usuń
  8. Mam pytanie - czy rysowanie na kartce z blogu technicznego różni się od rysowania na kartkach od drukarki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, co więcej, poszczególne bloki techniczne, jak i kartki do drukarek różnych firm też się różnią :) Co producent, to inny papier.

      Usuń
  9. Jak zawsze świetna praca. :) Mam pytanie nie na temat. ;p Chodzi o to czy dasz kiedykolwiek "Jak rysować oczy" ale po polsku. :c Jest to dla mnie bardzo ważne , ale niestety nie jestem dobra w angielskim. :/ Pozdrawiam. :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego, co widzę, to taki właśnie tutorial jest w przygotowaniu, więc będzie, tylko nie wiemy, kiedy :)

      Usuń
    2. Natonator Dzięki wielkie :) tak, będzie taki tutorial. Z tym, że muszę napisać nowy, bo stary się już zdezaktualizował [napisałam go jakieś 6 lat temu!]. A kiedy napiszę nowy? Tego jeszcze nie wiem, bo chwilowo nie mam w planach ołówkowego portretu z oczami ustawionymi frontalnie. Ale myślę, że wiele powinna wyjaśnić Ci notka "Jak cieniować i jak nie cieniować" ;)

      Usuń
  10. Moim zdaniem praca jest cudowna. Co do tutorialu to jak zawsze bardzo przydatny. Na prawdę jeden z lepiej przygotowanych. Na pewno wykorzystam to w przyszłości:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi to czytać, dzięki serdeczne :)

      Usuń
  11. hej! Mam 13 lat i uwielbiam twojego bloga! ! Czytam go i korzystam z przydatnych wskazówek! Dziękuję za tego bloga. Wczoraj narysowałam swój pierwszy portret . Skopiowałam go z twojego:) Oczywiście wyszedł w ogóle nie podobny do twojego cuda. Ale mam pytanie:
    Mogłabym ci wysłać tą pracę abyś powiedziała mi co muszę poprawić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja dziękuję :) niestety, nie oceniam prac, wyjaśnienie w FAQ. Ale życzę powodzenia w rysowaniu!

      Usuń
  12. Pięknie rysujesz! Odwiedzam twoją stronę od bardzo dawna i uwielbiam ją. Często korzystam z twoich wskazówek :) No i mam nietypowe pytanie :D Mam do szkoły na język angielski zrobić taki jakby projekt, o artyście, który jest dla mnie wyjątkowy i inspiruje mnie. Chciałam napisać o tobie, dlatego pytam Cię o zgodę. Jeśli to problem, to oczywiście szanuję twoją decyzję i rozumiem. A gdybyś się zgodziła chciałabym jeszcze zapytać o kilka rzeczy, np przez maila albo facebooka. Proszę o odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeeej, co za przemiły komentarz :D Jestem wręcz zaszczycona, że ktoś uważa moją osobę i twórczość za godny temat wypracowania :) Zgadzam się i w takim razie czekam na maila.
      Dziękuję rownież za pochlebne słowa dotyczące moich prac! ♥

      Usuń
    2. Dziękuję za zgodę! :D W zasadzie to taki mały projekt. Prawdopodobnie trafi on na stronę mojej szkoły, mam nadzieję, ze to również nie będzie problemem :) No i nie ma za co, zasługujesz na pochwały :) Napiszę maila dzisiaj wieczorem :D

      Usuń
    3. Dzięki jeszcze raz ^^

      Usuń
  13. witaj ! Obserwuje Twojego bloga już jakiś czas. Mam zaledwie 12 lat no i muszę powiedzieć "Rysowanie przy Twoim blogu to wielka pomoc". Teraz, gdy pokazałaś lateks tego roku i lateks z młodszych lat uświadomiłam sobie jakie ludzie czynią postępy !! Mi obecnie najgorzej wychodzą włosy... ;( Te krótkie jeszcze w miarę, ale te dłuższe pasma to katastrofa. Mogłabyś dodać post o rysowaniu długich włosów ? Jak u dziewczyny, która jest pierwsza w twojej niesamowitej galerii. Lub o rysowaniu łzy. Też mi nie wychodzi >:( Poczyniłam przy Twoim blogu postępy Ilojleen. Pozdrawiam Martyna ;*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) Co do rysowania włosów [także długich]... można powiedzieć, że są na tym blogu nawet 3 tutoriale na ten temat :) Tutorial o rysowaniu łzy pewnie się kiedyś pokaże, ale dopiero wówczas, kiedy będę rysować płaczącą osobę.
      Cieszę się, że idzie Ci lepiej dzięki mojemu blogowi, pozdrawiam!

      Usuń
  14. Jesteś moim autorytetem! ;)

    http://just-draw-me.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. Witaj Ilojleen. To znowu ja Martyna. Walnęłam gafe ! Dopiero teraz przeczytałam "Obserwacja a tutorial" czy jakoś tak i nie powinnam precież prosić Cię bezmyślnie o narysowaniu łzy itd. ....O.O... Często tak mam! Mam nadzieję, że wybaczysz...,;) Planuję zakupić w czwartek wiszer oraz ołówki i gumkę chlebową firmy Koh-I-Noor i mam nadzieję, że robię dobry wybór? Jak myślisz? Jestem taka przejęta... niby to tylko ołówki, ale nie ma dnia bez bazgrolenia choćby byleczego. Niedługo chcę narysować Merilyn Monroe, ale dopiero po jakichś dziesięciu portretach. Może też ją narysujesz ? ;D Czekam z utęsknieniem na włosy - upięte, proste itd oraz na nową wersję portretów! Się rozpisałam... z reguły to jestem gadatliwa. To pozdrawim i jeszcze raz przepraszam za naruszenie reguły.
    Martyna :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie szkodzi, naprawdę :) Co do ołówków, to bardzo polecam, nawet tę najtańszą serię 1860, rysuję nimi od zawsze. Co do gumki - preferuję Faber-Castell, jest miększa i lepiej zbiera grafit. Życzę w takim razie udanych zakupów i powodzenia w rysowaniu. Sama dobrze rozumiem, jaka to radość, kiedy kupuje się nowe akcesoria! Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  16. Zawsze się bałam lateksu, jest jak dla mnie strasznie ciężki do przejścia. ;) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że tym razem Ci się uda :)

      Usuń
  17. Super, kiedyś na pewno się przyda ;) Mam takie pytanie-prośbę. Czy mogłabyś kiedyś zrobić tutorial o rysowaniu plastiku? Chodzi mi szczególnie o oprawki okularów. Nie mogę tego opanować :(

    PS: Świetny blog!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Polecam zapoznać się z tym tekstem, myślę, że wiele wyjaśni :)

      Usuń
  18. Wow... 2003 rok, Trinity a to jak rysujesz teraz. Olbrzymie postępy. Szczerze. Gratulacje, życzę wytrwałości i kreatywności z każdym dniem. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję pięknie :) ♥ Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  19. Witam
    Dziękuję za cenne porady i prowadzenie blogu.
    Obecnie " rozpracowuję " ...lateks w wykonaniu piórkiem .
    Życzę twórczej weny.
    Pozdrawiam serdecznie
    Mirosław

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam
    Dziękuję za cenne porady i prowadzenie blogu.
    Obecnie " rozpracowuję " ...lateks w wykonaniu piórkiem .
    Życzę twórczej weny.
    Pozdrawiam serdecznie
    Mirosław

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam
    Dziękuję za cenne porady i prowadzenie blogu.
    Obecnie " rozpracowuję " ...lateks w wykonaniu piórkiem .
    Życzę twórczej weny.
    Pozdrawiam serdecznie
    Mirosław

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...