16 maja 2014

Jak rysować kredkami na czarnym papierze cz. 5

RYSOWANIE SIERŚCI / FUTRA O KRÓTKICH WŁOSACH

Kiedy natrafiłam na poniższe zdjęcie, od razu wiedziałam, że muszę je narysować! Jak wspomniałam na początku poprzedniej części tutoriali z serii "Jak rysować kredkami na czarnym papierze", od dłuższego czasu noszę się z zamiarem sportretowania kota i stwierdziłam, że wykonanie kociego futerka na czarnym papierze będzie łatwiejsze, niż ołówkami na białej kartce. I nie pomyliłam się :)



Do kociego portretu użyłam:
- miękkiej białej kredki [użyłam kredki Derwent Drawing; może być zastąpiona np. kredką Koh-I-Noor Polycolor lub Mondeluz] - nada się do narysowania tych najbardziej białych fragmentów futra [jak również błysku w kocim oku]. Twarda biała kredka nie pokryje tak dobrze czarnego papieru;
- twardej białej kredki [tutaj użyłam "średniotwardej/miękkiej" kredki Derwent Artists; może być zastąpiona każdą tanią, twardą kredką] - do narysowania wibrysów [wąsów] kota;
- twardej szarej kredki [tutaj użyłam "średniotwardej/miękkiej" kredki Derwent Artists; może być zastąpiona każdą tanią, twardą kredką] - do wykonania detali futra oraz delikatnego cieniowania;
- miękkiej szarej kredki [Derwent Coloursoft; może być zastąpiona kredką Koh-I-Noor Polycolor lub Mondeluz] - przyda się do wykonywania miękkich, "rozmytych" części futra

http://www.ilojleen.bulwaria.info/photo/448/Kot


#1 Rysunek zaczęłam wykonywać od oka. Użyłam do tego białej kredki Derwent Drawing, ponieważ świetnie odznacza się na czarnym papierze. Następnie przeszłam do części, która teraz nas najbardziej interesuje - futerka. Do odwzorowania sierści na czubku głowy kota użyłam szarych kredek, miękkiej [Derwent Coloursoft] oraz nieco twardszej [Derwent Artists]. Najpierw miękką kredką pokolorowałam delikatnie zaznaczony na obrazku na niebiesko obszar. Nią wykonałam też odstające od reszty futra włoski [stawiając kreski w kierunku, który wskazują czerwone strzałki] oraz pojedyncze, nieregularne plamy znajdujące się niżej.


Miękką białą kredką dodałam kilka białych kresek [po prawej stronie obrazka]. Szarą kredką Derwent Artists złagodziłam brzegi plam tworzących sierść, by uzyskać efekt rozmycia. Delikatnymi ruchami zaczęłam cieniować krawędzie wspomnianych plam. Nabrały one miękkości, stały się mniej wyraźne. To sugeruje niską głębię ostrości [o głębi ostrości w fotografii wspomniałam tutaj].

#2 Środkowa część pyszczka! Obszar pomiędzy okiem a nosem stanowiła średniej długości jasna sierść. Rysując tę część, stawiałam pewne, w miarę równoległe kreski miękką, białą kredką. Wcześniej delikatnie zakolorowałam na szaro ten ciemniejszy obszar, na którym zaznaczone są niebieskie strzałki. 
Obrazek z prawej pokazuje z kolei coś nowego :) Nie obawiajcie się, to chyba najprostsza rzecz, o której dziś piszę :) Do wykonania sierści na "policzkowej" [nazwijmy to tak] części pyszczka użyłam tylko miękkich, niezatemperowanych kredek, białej i szarej. Musicie pamiętać, by rysując sierść, nawet te najkrótsze włoski, uwzględnić kierunek ich rośnięcia, układania się. Więc jak wykonywałam te kreseczki? Skąd wiedziałam, ile ma ich być i w którym miejscu mają być narysowane? Otóż nie przejmowałam się tym :) Tę krótką sierść rysowałam, celowo wymuszając na ręce drżenie tak, by kreski nie były idealne, a bezkształtne, nieco, powiedzmy ekspresyjne, przy jednoczesnym kierowaniu ich wzdłuż na niebiesko zaznaczonych strzałek - to była jedyna rzecz, na którą zwracałam uwagę ^^ Gdybym narysowała te włoski byle jak, w obojętnie którym kierunku,"policzek" kota wyglądałby na płaski albo zdeformowany [nie wiem, co gorsze :D].



#3 Na koniec rzecz, którą już omówiłam przy okazji poprzedniej części tutoriala: długie włosie. Czerwone strzałki tłumaczą kierunki stawianych przeze mnie kresek. Możecie zauważyć, że nie wszystkie włosy są idealnie skierowane są w tę samą stronę [dolny lewy róg obrazka]. Wynika to z prostego faktu: sierść to włosy, a jak to włosy, lubią się mierzwić i żyć własnym życiem :) Tak samo jest z kocią sierścią: choć większość włosów, w tym krótkich, układa się pasmami, tworząc ładną, "ugrzecznioną" sierść, gdzie nie gdzie można zauważyć buntujące się włosy :D


Wydaje mi się, że to na razie wszystko, jeśli chodzi o rysowanie na czarnym papierze: pokazałam, jak dobrać pasujące do tego stylu zdjęcie, jak zaznaczać proporcje, jak kolorować, wykonywać światłocień, tło oraz jak rysować włosy, futro oraz sierść. Jeśli jeszcze coś wpadnie mi do głowy, z pewnością napiszę o tym tutorial. Mam nadzieję, że udało mi się Was zainteresować tym prostym i efektownym stylem i że tak jak ja, polubicie tworzenie w nim ^^


Poprzednie części:



P.S. Info dla osób, które wzięły udział w moim rysunkowym wyzwaniu: oceniłam już 40/61 nadesłanych prac! :) Wiem, że minęły już nieco ponad 2 tygodnie od deadline'u, ale staram się pisać rzetelne opinie. Cierpliwości ^^

39 komentarzy :

  1. Ciężko mi uwierzyć, że coś takiego da się narysować! Podziwiam! I dziękuję, bo jesteś jedną z osób, która zmotywowała mnie do powrotu do rysowania po 10 latach bez ołówka w ręce. Mam nadzieję, że za kolejne 10 będę potrafiła stworzyć coś równie pięknego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, to ja dziękuję z całego serca za tak miłe słowa! :) Ogromnie się cieszę, że dzięki moim wypocinom chwyciłaś znowu za ołówki - to wiele dla mnie znaczy! Wszystkiego dobrego i radosnego rysowania :)

      Usuń
  2. Matko jaki boski rysunek <3 nie mogę się na niego napatrzeć! Cudo! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kotek <3 sama mam 4 kooocham je <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wow, tyle kociej radości w jednym domu :D

      Usuń
  4. jak ja się straszliwie nie mogę doczekać już tych ocen z rysunkowego wyzwania pospiesz się błagam ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem zniecierpliwienie i proszę o odrobinę zrozumienia dla mnie ;) Dokładne przyglądnięcie się jednej pracy i sformułowanie szczegółowej [a także poprawnej gramatycznie, stylistycznie etc.] opinii zajmuje mi 25 min i wierz mi, staram się pisać po kilka dziennie, ale kręgosłup mi nawala po 2h. Mam też obowiązki ;p
      W ramach zabicia czasu możesz przeczytać ten tutorial i napisać, co o nim sądzisz :)

      Usuń
  5. Jej, to oko wygląda jak prawdziwe *.* Super praca <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam ten rysunek, ma w sobie "to coś" :)

    OdpowiedzUsuń
  7. witam mam pytanko; jak rysować wilczą sierść pastelami suchymi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby tylko dało się odpowiedzieć na to pytanie w komentarzu bez przygotowywania pracy i obrazków krok po kroku... ;)

      Usuń
  8. a może nareszcie jakiś tutek fotograficzny? bo na dA masz śliczne zdjęcia,a zgłębić ich tajemnicę bez Twojej pomocy to trudno.
    W jakim programie edytujesz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Edytuję zdjęcia w Photoshopie 7 CE i jedyne, co robię, to kombinuję z krzywymi. Obrazek > Dopasuj > Krzywe i ustawiam mniej więcej tak - czasem mniej, a czasem więcej wyginam krzywą. Zdarza się, że zmniejszam lub zwiększam [to rzadziej] nasycenie kolorów [Obrazek > Dopasuj > Barwa/Nasycenie] i to naprawdę wszystko ^^

      Usuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękny rysunek kotka :3! Już nie mogę się doczekać opinii rysunkowego wyzwania! Oczywiście bardzo Cię rozumiem.. masz też swoje życie, szkoła, obowiązki i tak oceniłaś dużo prac.
    Pięknie rysujesz, dziękuje że się w to tak angażujesz :)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo ^^ Zarówno za pochlebne słowa, jak i zrozumienie [choć studia skończyłam już w zeszłym roku :D] :* Myślę, że w tym tygodniu można będzie spodziewać się notki, już niewiele prac zostało :)

      Usuń
  11. Rysunek wyszedł Ci nieziemsko! Aż trudno uwierzyć, że można rysować tak realistycznie na czarnym papierze. Gratuluje talentu i życzę kolejnych tak wspaniałych prac.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aww, miło mi czytać taki komentarz, dzięki wielkie ♥

      Usuń
  12. Kot jest prześliczny! Szczególnie oko wygląda niesamowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Wow cudowne, aż ciężko uwierzyć, że to rysunek, zwłaszcza oko jest niesamowite:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Kiedy będzie notka z ocenami rysunków :-) ?! Nie mogę się doczekać, ten tydzień w jakim konkretnie dniu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeju, dajcie Dominice trochę luzu! :) Każdy oprócz swej pasji ma też życie prywatne i obowiązki... na pewno Dominika stara się jak może, aby było to możliwie jak najszybciej ;-) Napisała, że w tym tygodniu będzie notka, więc cierpliwie czekamy i wytrwale zaglądamy na bloga c:

      Usuń
    2. Asia ma rację! Dominika dała nam dłuższy deadline, to my teraz dajmy jej więcej czasu na sprawdzenie rysunków :)

      Usuń
    3. Dziękuję za wyrozumiałość :D starałam się, jak mogłam i oto notka wreszcie jest! :D

      Usuń
  15. Rety, gdybyś nie podpisała swojego kocura to nie zgadłabym które to zdjęcie, a które rysunek. Przeszłaś samą siebie, a oko to już w ogóle majstersztyk :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jesteś mistrzynią! Też bym chciała kiedyś tak rysować. A poza tym wydaje mi się, że jesteś bardzo miłą osobą, chociaż nie znamy się osobiście. Bardzo mi się podoba, że odpowiadasz na każdy komentarz, pomimo, że jest ich multum! To jest naprawdę świetne z twojej strony. Życzę ci szczęścia w życiu i blogowania aż do śmierci! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jejku, jak mi się ciepło na sercu zrobiło ^^ Jak ktoś wypowiada się pozytywnie o moich pracach, bardzo mnie to cieszy, ale jak ktoś pisze, że wydaję się być sympatyczna, to mi jeszcze milej! ♥
      Dziękuję za miłe słowa i wzajemnie, dużo szczęścia! :)

      Usuń
  17. Postanowiłem wypróbować technikę "białe na czarnym", kupiłem czarne kartki i postanowiłem najpierw poszukać jakiegoś tutoriala. Wchodzę do Ciebie - i oczywiście że jest :-) Jakim cudem go wcześniej nie zauważyłem??? Jak zwykle niezwykle przydatny! No i w efekcie musiał powstać ten kot: http://diuk62.deviantart.com/art/A-cat-Inspired-by-a-drawing-Ilojleen-561892387

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie tutoriali w tej technice jest dużo i pewnie będzie jeszcze więcej :D Dzięki! Kotek wyszedł super ^^

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...