6 grudnia 2014

Jak narysować otwartą buzię

Prezent na Mikołajki, czyli nowy tutorial! C: Zanim przejdę do poradnika, przypominam o akcji, którą zorganizowałam [więcej informacji na końcu zalinkowanej notki]. Zachęcam do brania udziału! Już dostałam trochę zgłoszeń [wkrótce Wam odpiszę, nie martwcie się :)].

PODSUMOWANIE 2014 ROKU

[kliknijcie na link, by poznać zasady]


UWAGA!
  • Przedłużam termin nadsyłania zgłoszeń do 19.12.2014r.!
  • Przypominam, że ideą tego podsumowania jest opisanie wyjątkowych osiągnięć, postępów z tego roku :) Nie trzeba nadsyłać prac:
    • stworzonych przed 1 stycznia 2014r.,
    • dosłownie wszystkich z tego roku,
    • które stanowią powielenie tego, co robiliście w poprzednich latach [np. ponowne narysowanie ołówkowego portretu, chyba, że jest w nim coś, co odróżnia go od innych portretów ołówkowych, które do tej pory wykonaliście].
  •  Możecie za to:
    • wysłać sam opis podsumowania, jeśli jesteście nieśmiali i nie chcecie pokazywać swoich prac :)
    • wysłać wszystkie "pierwsze razy": pierwszy narysowany kot, samochód, pierwsze użycie akwareli, pierwsze tak dobrze narysowane włosy, pierwszy rysunek na barwionym papierze, pierwsze dzieło techniką impasto itp. itp.,
    • wysłać starą pracę, którą narysowaliście ponownie i wyszła Wam lepiej,
    • przeczytać, jak wyglądały podsumowania w zeszłym roku :)
    • zwracać się do mnie z pytaniami na maila ilojleencontest@gmail.com lub w komentarzach, jeśli nie jesteście czegoś pewni :)


 _________________________________________________________________

Narysowanie ust zamkniętych, bez uśmiechu, jest stosunkowo prostym zadaniem. Wystarczy narysować poziomą linię, nieco falowaną i dwie kolejne, po jej bokach. Jedna z nich będzie łukiem, druga łukiem z dwoma pagórkami. Jeśli podzieliłoby się te linie pionowo w połowie, dwie połowy powinny zazwyczaj stanowić swoje odbicie lustrzane. Znacznie cięższym zadaniem jest narysowanie otwartej buzi, szczególnie z językiem na wierzchu. Nie rządzą nią żadne prawa symetrii, ciężej wyobrazić sobie światłocień [jeśli nie rysujemy ze zdjęcia]. Co zrobić, by otwarta buzia nie przypominała groteskowego grymasu? Na co zwrócić uwagę? Jak wycieniować język, by wyglądał realistycznie? To temat dzisiejszego tutorialu :)

Całkiem niedawno narysowałam otwartą buzię, wykonując portret Mishy Collinsa. Efekt wyszedł realistyczny i naturalny, aktor na szczęście nie przypomina postaci z obrazu Muncha "Krzyk" ;) W dalszej części notki pokażę jak rysować otwartą buzię właśnie na podstawie tej pracy.


http://www.ilojleen.bulwaria.info/photo/458/Misha%20Collins

Nie była to jednak pierwsza otwarta buzia, którą narysowałam. W 2003 roku stworzyłam ich aż kilka! Od lewej: Avril Lavigne, Chester Bennington, Daniel Radcliffe.


Poniżej: Chad Kroeger [2004r.] i Chester Bennington [2003r.].



Pewnie przeszło Wam przez myśl: "mało realistyczne te buzie". Bardziej wnikliwi zauważyli pewnie masę błędów, takich jak konturowanie ust, zębów, brak gładkiego cieniowania, brak światłocienia, głębi wewnątrz jamy ustnej, zero detali. Cóż, to były moje początki :D O niektórych z tych błędów wspominałam w notce Najczęściej popełniane błędy w portretowaniu cz. 1.

Potem narysowałam jeszcze kilka otwartych buzi [np. portret Jareda Leto], ale dopiero w 2009 roku udało mi się stworzyć otwartą buzię [również Jareda Leto ;)] na przyzwoitym poziomie. Nie była tak realistyczna, jak ta na portrecie Mishy, ale zauważyłam postęp.


http://www.ilojleen.bulwaria.info/photo/32/Jared%20Leto

Co zadecydowało o lepszym rezultacie? Więcej detali, wyrazistszy światłocień, dobre odwzorowanie kształtu ust, a przede wszystkim brak konturowania ust i zębów.

Zanim przystąpimy do rysowania otwartej buzi, chciałabym przez chwilę zabawić się w lekcję biologii i wyjaśnić Wam za pomocą obrazka, jak nazywają się poszczególne części języka, jako że będę korzystała z tej terminologii w tutorialu :)

http://pacjenci.dentonet.pl/
Te same elementy występują oczywiście w jamie ustnej Mishy ;) Czerwonym kolorem zaznaczyłam bruzdę pośrodkową języka, a niebieskim brodawki grzybowate [fuj, co za nazwa!]. Ponadto zielonym kolorem zaznaczyłam początek języka, żółtym miejsce, w którym się wygina.

 

Przybory


  • ulubione ołówki :) - ja wybrałam ołówki firmy Koh-I-Noor, seria 1860
  • gumka do mazania [chlebowa, w ołówku, może być też zwykła] - mój wybór: Faber-Castell, Factis, Koh-I-Noor
  • pędzel i biały tusz [opcjonalnie biały akryl, żelopis] - Koh-I-Noor
    + kartka papieru :)
    + zdjęcie

 

KROK PO KROKU

#1 Zaczynamy od szkicu wstępnego - zawsze używam do tego ołówka 2B, bo nie jest zbyt miękki, by się nie wymazać, ale też jest wystarczająco miękki, by nie zrobić wyżłobień w papierze, których potem grafit mógłby nie przykryć [powstają w wyniku zbyt mocnego dociśnięcia ołówka lub użycia zbyt twardego ołówka przy szkicowaniu, wymazaniu go, a następnie cieniowaniu w tym miejscu. Takie linie prześwitują i nie chcą się zacieniować].

Podczas rysowania otwartej buzi należy zwrócić uwagę na zęby oraz kształt języka, jeśli na zdjęciu ten różowy kawałek mięska wystaje z jamy ustnej ;) 

Zęby to nie białe, płaskie kwadraciki, każdy z nich różni się kształtem i wielkością. Ta dolna krawędź zęba, którą gryziemy jedzenie nie zawsze bywa prosta. Wręcz przeciwnie, jest nieco falowana. Powierzchnia zębów nie jest gładka [dotknijcie swoich zębów, by się przekonać :)], również na niej widoczne są fałdy, mniej lub bardziej. Widać to na portrecie na tym fragmencie portretu Olivii Wilde.

Olivia Wilde
Nie wszystkie zęby są tak równe, jak u Jensena Acklesa...


 ...a są nieco krzywe, jak u Roguca ;)


W
ysunięty język to nie zwykła literka "U". U części populacji czasem przypomina zaokrągloną na końcu literkę V. Krawędź języka bywa pofalowana, a powierzchnia nieco "pocięta". Długość języka u każdego również się różni. Niektórzy potrafią dotknąć końcem języka brody, jak np. Jared:


Ważne jest też, by przeanalizować inne aspekty: jak wygląda początek języka [umiejscowiony głęboko w jamie ustnej] oraz miejsce, gdzie wychodzi z ust [gdzie styka się z ustami]. 

Oto gotowy szkic - przyznam, że nie był łatwy do wykonania. Osobom, które nie mają wprawy z rysowaniem otwartej buzi, na pierwszy raz polecam mój sposób na odwzorowanie zdjęcia [metodę wykonywania szkicu ważnych elementów we wstępnym szkicu - takich jak oczy, nos, usta - opisałam np. w tutorialach Jak rysować usta oraz Jak rysować oczy] lub metodę kratkowania. Dobrym sposobem może być też pobieżne rozrysowanie poszczególnych kształtów, a następnie precyzyjne skorygowanie ich.



#2 Czas zacząć cieniowanie. Zazwyczaj za usta zabieram się w momencie, kiedy pocieniuję już część twarzy - tę część, która okala wargi.  Wycieniowanie okolicy ust oraz zarysowanie na czarno najciemniejszego obszaru na rysunku [czyli głębi gardła] najpierw jest ważne - pozwala mi ustalić, jak ciemne/jasne powinny być w stosunku do nich wargi oraz język.
Na tym etapie używam miękkiego ołówka. Ponieważ to mały fragment rysunku, który będzie całkiem czarny, nie robię bazowej warstwy ołówkiem F.

 

#3 Po ołówek F sięgam dopiero później. Cieniuję nim całą otwartą buzię, usta, pomijam zęby. Zaczynam wypełniać obszar wewnątrz jamy ustnej. Biorąc pod uwagę, iż wewnętrzne "ścianki" buzi powinny być ciemniejsze, niż skóra twarzy, ponieważ znajdują się w środku, wiem, że będę musiała pocieniować kilka warstw. Na początek, jak zazwyczaj, cieniuję ołówkiem 2B. Następnie wykonuję cienie rzucane przez zęby, posługując się ołówkiem miększym, np. 4B lub 5B.

 

 #4 Ołówkiem 3B cieniuję kolejną warstwę, a 4B zaznaczam fałdy mięśni wewnątrz jamy ustnej. Ołówkami cieniuję delikatnie. Muszą być zatemperowane, by zniwelować pory papieru.  Twardszym ołówkiem [HB, B], rozpoczynam cieniowanie zęba przedtrzonowego widocznego po lewej stronie.


#5 Stosowanym zawsze przeze mnie systemem, posuwam się z cieniowaniem w prawo. Robię tak dlatego, że jestem praworęczna. Gdybym najpierw pocieniowała prawą stronę jamy ustnej, a następnie lewą, mogłabym rozetrzeć grafit [mimo kartki podłożonej pod nadgarstek*, która ma chronić rysunek przez wtarciem grafitu w skórę i rozmazaniem cieniowania] i wykończony fragment zwyczajnie by się zniszczył.
Rozpoczynam cieniowanie kolejnych warstw języka. Najpierw standardowo warstwa ołówkiem 2B, potem 3B [tutaj widoczna na końcu i początku języka].



*Takie zabezpieczenie w postaci kartki pod nadgarstkiem stosuję zawsze, rysując ołówkami lub kredkami. Dzięki temu zachowuję czystość pracy, nie brudzę sobie rąk [a przy okazji pulpitu biurka], nie rozmazuję rysunku, przypadkowo nie wcieram grafitu w inne części kartki. 
Przyznam szczerze, że nie rozumiem tych umieszczonych w Internecie zdjęć ubrudzonych grafitem dłoni z dopiskiem "jeśli Ci się to przytrafia, znaczy, że jesteś artystą". Czy brudne ręce to naprawdę wyznacznik bycia artystą [nawet artystą-amatorem]? ;D


#6 Kontynuuję wypełnianie języka. Na razie skupiam uwagę na tym, by całość wycieniować na gładko - zaznaczaniem fałd zajmę się później. W tym celu cieniuję metodą elips, gdyż w ten sposób najlepiej pozbyć się porów papieru.


#7 Dopiero na tym etapie zabieram się za nadawanie językowi trójwymiarowości poprzez zaznaczanie jego nierówności, fałd, plam takich jak brodawki grzybowate.  Choć na pierwszy rzut oka język wydaje się być gładki, wcale tak nie jest. Przez mniej więcej pół długości języka, od połowy do jego końca, przebiega bruzda pośrodkowa, która dzieli język wzdłuż na 2 połowy. To również musi być zaznaczone na rysunku. Należy pamiętać, że w celu uzyskania trójwymiarowego efektu, na pracy musi być widoczny kontrast pomiędzy poszczególnymi częściami języka, choćby niewielki. To, co jest wypukłe, musi być jasne, to co wgłębione - ciemniejsze.
Tutaj użyłam ołówka 3B i 4B, oczywiście zatemperowanych. Cieniowałam delikatnie. Miejsca, które przypadkowo zacieniowałam zbyt mocno, rozjaśniłam za pomocą gumki chlebowej.


#8 Po wycieniowaniu głównych fałd, zabieram się za rysowanie brodawek grzybowatych na początku języka. Ponieważ znajdują się głęboko w jamie ustnej, muszą być ciemniejsze. Do ich narysowania użyłam ołówka 5B, a zastosowałam taką samą metodę, jak przy wykonywaniu piegów. Otóż brodawki rysuję bardzo delikatnie cieniując niezatemperowanym ołówkiem. Nie staram się, by miały regularny, krągły kształt. Później wygładzam je nieco również niezatemperowanym, a wręcz bardzo tępym ołówkiem F.
W międzyczasie cieniuję drugi policzek.

 
#9 Gumką chlebową uformowaną w szpic dotykam kilku miejsc na języku, by zebrać grafit i tym samym wykonać kilka jaśniejszych plam na języku. Na tym na razie kończę pracę nad językiem i zabieram się za usta. O ich cieniowaniu pisałam już tutaj, ale przypomnę: na warstwę pocieniowaną tępym ołówkiem F nakładam warstwę ołówkiem 2B. Rowki na ustach zaznaczam miększym ołówkiem, np. 3B albo 4B.
Cieniuję również ścianki jamy ustnej [czyli wnętrze policzków]. Jak poprzednio, używam ołówków 2B, 3B, 4B. 5B używam do zaznaczenia tego mocnego cienia po prawej stronie języka.
Jeśli chodzi o partie rysunku poza otwartą buzią, dokańczam cieniowanie policzków i brody, rysuję zarost.


#10 Następną warstwę na wargach wykonuję ołówkiem 2B lub 3B [w zależności od tego, jaki odcień szarości chcę uzyskać]. Potem wygładzam to pocieniowane wargi za pomocą zaostrzonego ołówka B. Niektóre miejsca, np. znajdujące się blisko rowków na ustach, rozjaśniam gumką chlebową lub gumką w ołówku.


#11 Czas na zęby! Zęby są dosyć jasnym elementem otwartej buzi, jednak również muszą być pocieniowane. Jako że powinna zostać zaakcentowana ich nierówna powierzchnia, jak również światło odbijające się na nich, sięgam po twardy ołówek H [może również być 2H, ewentualnie HB]. Cieniuję nim całe zęby, omijając jedynie uprzednio zaznaczone odbicia światła [widać to zaznaczenie np. na lewej - z naszej perspektywy - jedynce Mishy. Takie obrysowywanie odbić nie jest konieczne, ale bywa tak, że w procesie twórczym można się tak zapędzić, że się o tym zapomni i pocieniuje się całego zęba ;)]. Następnie gumką w ołówku wymazuję dolne krawędzie zębów. Dzięki temu ząb nabiera trójwymiarowości. Jeśli ktoś nie posiada gumki w ołówku, można zrobić następujący trik: od zwykłej gumki do mazania należy odciąć kawałek tak, by miał ostrą krawędź, którą będzie można wymazać cienkie linie. Gumka chlebowa uformowana w szpic też może się nadać :) Ewentualnie odbicia światła można pomalować białym akrylem, tuszem albo żelopisem.
Na koniec zatemperowanym ołówkiem B cieniuję niektóre fragmenty zębów, a konkretnie miejsca znajdujące się blisko wargi, bądź miejsca styku dwóch zębów [pocieniowałam np. lewy górny fragmencik prawej - z naszej perspektywy - dwójki].

Ktoś mógłby uznać, że na tym etapie można zakończyć rysunek, ale dla mnie to za mało :) Przecież na zdjęciu widoczne są jeszcze białe plamki, odzwierciedlające fakt, że język jest wilgotny! Początkujący rysownik może je ominąć [też bym tak zrobiła wiele lat temu :P], ponieważ ich nie zauważy [a obserwacja to klucz do polepszania swoich umiejętności], albo uzna, że nie wie, jak je wykonać. To nic trudnego - wystarczy mieć pod ręką biały żelopis albo coś innego, co pomoże namalować białe plamki. Nie należy przesadzić z ilością kropek, nie muszą być namalowane dokładnie w tym samym miejscu, co na zdjęciu. Nie muszą być tej samej wielkości, nie muszą być idealnie krągłe - wręcz przeciwnie, ich poszarpane brzegi nadadzą realizmu. Żeby osiągnąć taki efekt, zaleciłabym nawet użycie jakiejś farby, nie żelopisu, bowiem te nieregularne krawędzie plam powstaną naturalnie, bez wysiłku, właśnie dzięki pędzlowi.




#12 OTWARTA BUZIA GOTOWA! :D Jak Wam się podoba efekt? :)




Oczywiście to jedna z tysiąca min, które może zrobić człowiek, ale jestem pewna, że wskazówki dotyczące rysowania zębów czy języka przydadzą się także do odwzorowania innych min z otwartą buzią :)
Myślę, że ten post zamyka temat rysowania ust, otwartej buzi, przynajmniej od strony cieniowania. W nowym roku planuję napisać nieco o kształtach ust i rysowaniu ich z różnych perspektyw.

Zobaczcie również:

60 komentarzy :

  1. Jak zawsze przydatny poradnik :D Zainspirowałaś mnie do stworzenia własnego bloga, mam nadzieję, że jak będę miała 25 lat to też będę tak śliczniaście rysować. (zainteresowanych zapraszam na ikuchanart.blogspot.com) Pozdrawiam ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie ^^ Powodzenia z blogiem, ten portret Katniss jest bardzo ładny!

      Usuń
  2. Wspaniałe rysunki, ja sama no nie potrafię rysować, oryginalny i perfekcyjny.
    http://onlybyme7.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ojej .. podziwiam:) Chciałabym tak pieknie rysować:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ołówki w łapę i ćwiczymy z moim tutorialem :D Dziękuję i pozdrawiam!

      Usuń
  4. Świetne, mam nadzieję że kiedyś się przyda. Co do brudnych rąk podczas rysowania wydaje mi się że dotyczy to osób które cieniują "chaotycznie",nie potrafią się skupić na jednym kawałku trochę z prawej trochę z lewej i grafit jest na ręce :D
    Dziękuję też za przedłużenie terminu do podsumowania może zdążę skończyć rysunek który bardzo chcę pokazać:P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i również mam nadzieję, że Ci się przyda ^^
      Tak, to też może być przyczyna brudnych rąk. Ja zawsze cieniuję z lewej strony na prawą, z góry na dół. No i obracam kartkę w razie potrzeby :)
      Super, że postarasz się wziąć udział! Szczerze, nic się nie stanie, jak ktoś nadeśle podsumowanie w sobotę rano [20.12], ale wolałabym zgromadzić wszystko do 19. Trzymam kciuki za rysunek :)

      Usuń
    2. Mimo to chciałabym wysłać to przed 19. Dziękuję już się biorę za kolejną część pracy:P
      Też staram się tak cieniować ale czasami się zapominam :D

      Usuń
    3. OK, w takim razie czekam!
      Zatracasz się w szale twórczym :D

      Usuń
  5. Zupelnie przypadkowo weszlam na Twoj profil, Pierwsze wrazenie, Wow!!! Brak slow by wyrazic podziw dla Twojego TALENTU!!! Dziewczyno, jestes WIELKA!!! Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło! Dziękuję za te pozytywne słowa ♥ Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
    2. Cała przyjemność po mojej stronie :)

      Usuń
  6. mam pytanie : czy do podsumowania można wysyłać zaczęte prace, które nie są jeszcze ukończone ? bo chyba nie zdążę z tym do końca terminu :<
    I czy można wysyłać prace nierealistyczne ?
    btw. świetny tutek , napewno mi się przyda pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wolałabym ukończone prace... jeśli jednak miałbyś/miałabyś przesłać mało prac, to WIP też się nada, ale pod warunkiem, że jest to coś, czego nie robiłaś wcześniej, albo co po raz pierwszy wyszło Ci super... rozumiesz ideę? ^^
      Tak, wszystkie prace tradycyjne się nadają, niezależnie od stylu i techniki :)
      Dziękuję bardzo i pozdrawiam!

      Usuń
  7. Pięknie rysujesz!!! :)
    Też jestem z Krakowa i bardzo chciałabym studiować na politechnice albo asp... czy ty studiujesz na którejś z tych uczelni? Jeżeli na asp to mogłabyś mi napisać jakie prace robiłaś do teczki??? :)

    http://mademoisellejuliet.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) Nie, jak napisałam w opisie O mnie, jestem samoukiem :)

      Usuń
  8. Aaaaach !! C:
    Jakie cudne ! :3 Ja już otwarte usta przestudiowałam, tyle że w kredkach i u bobasa ;d Ja się pomału przygotowuję do pisania podsumowania :* Wyślę Ci mniej więcej w przyszłym tygodniu, bo kończę zamówienia są już całe dwie stówki. Normalnie nie mogę się doczekać, ale pewnie przyjdą dopiero na święta, więc się nimi nie pochwalę... Ale cóż ;3
    Pozdrowionka ! :***
    Martyna
    martynaart1.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ♥ Super, że potrafisz już rysować otwartą buzię ^^ Może i portret bobasa dołączysz do podsumowania? Oczywiście jeśli dobrze myślę, że to były pierwsza taka narysowana przez Ciebie mina.
      Gratulacje, udało Ci się! Nie pozostaje mi nic innego, tylko życzyć miłego i owocnego rysowania, kiedy dostaniesz kredki :) Pozdrawiam!

      Usuń
  9. aaa pięknie ci to wyszło :)Mam tylko pytanko:bo ja dopiero zaczynam moją przygodę z rysowaniem i jak rysuję portrety ze zdjęcia to je włączam na kompie,przykładam kartkę,szkicuję a dopiero potem na biurku robię resztę.Czy to dobra technika?
    Zdesperowana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie dziękuję :)
      Kalkowanie niestety nie tylko jest nieuczciwą techniką [bo wszyscy wówczas wierzą, że masz tak super wyćwiczoną rękę, że proporcje i podobieństwo wychodzą Ci bardzo dobrze], ale i też niczego nie uczącą... Nigdy też nie będziesz miała satysfakcji, że rysunek jest w 100% wykonany przez Ciebie. Może spróbujesz metody kratkowania?

      Usuń
  10. Trochę w innym temacie: mam pytanie odnośnie kredek, już przerzuciłam masę informacji w internecie, ale nadal jestem w kropce. Na początku zdecydowałam się na zakup Koh-i-noora Polycolors (ze względu na cenę i Twoje rekomendacje;)), Tylko zobaczyłam prace innych osób wykorzystujących Koh-i-noor i Prismacolor (te drugie bardziej mi się podobały). Czy jest jakaś duża różnica między Koh-i-noor Polycolor a Derwent Coloursoft? Czytałam, że Derwent Artist mają ładne kolory, bardziej naturalne (sądzę, że Darwing byłyby dla mnie zbyt miękkie), ale za to są twarde... Ponadto widziałam, że masz w swojej kolekcji Farber Castell Eco, co o nich sądzisz?
    Podobają mi się rysunki typu: http://www.digart.pl/praca/7475806/Czerwony_kapturek.html jakie kredki byłyby najlepsze do ich wykonania?
    Btw Marcysiabush używa Bic Tropicolors (które posiadam) z niesamowitym efektem, którego niestety nie potrafię osiągnąć... Z góry przepraszam za zawracanie Ci tym głowy, na pewno dostajesz wiele takich pytań, ale już sama nie wiem co mam zrobić, a ze względów finansowych mogę kupić jedynie jeden zestaw kredek ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wstępie od razu napiszę, że nie lubię kredek Faber-Castell Eco. Nie te kolory, nie ta twardość :)
      Jeśli chodzi o Polycolory i Coloursofty, obie serie są miękkie, mają żywe kolory, łatwo się mieszają, można nakładać kilka warstw. Czasem bywa z tym problem jeśli chodzi o Coloursofty [ponieważ są woskowate], ale wystarczy obczaić, który kolor nałożyć najpierw [np. na kartce "na brudno"] i sprawa z głowy :) Ich woskowatość może być też zaletą - kolory ładniej się wymieszają, łatwiej pozbyć się porów papieru, bo ich wosk działa jak blender. Polycolory nie są woskowe i mimo nałożenia np. dwóch warstw koloru, pozostają widoczne pory. Wystarczy jednak kupić blender i będzie OK :) Obie serie kredek najlepiej używać na gładszym papierze [ale nie na śliskim]. Ja rysuję na bloku rysunkowym Cansona :)
      Efekt, jaki osiągnięto na tym pięknym rysunku przypomina mi rezultaty, jakie można uzyskać dzięki kredkom Faber-Castell Polychromos. Te kredki to moje marzenie :) Niestety są dosyć drogie. Ale myślę, że przy odpowiedniej technice kolorowania i właściwemu doborowi kolorów kredkami DC i KIN Polycolor też dałoby się wykonać taki rysunek.
      Wiem i też nie mogę się nadziwić, jak Marta działa takie cuda przy użyciu BICów :D Ja twardszymi kredkami robię tylko detale, wygładzam trochę kolorowanie i tyle!
      Mam nadzieję, że pomogłam! Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. O jaa, bardzo dziękuję za taką wyczerpującą odpowiedź! ;)

      Usuń
  11. Witam :)
    Akurat trafiłaś z tutorialem xD chciałam narysować portret Ewy Farny i właśnie ona miała otwartą buzię taką jak na 2. fotografii licząc od góry xD no i dzięki Tobie będę wiedziała jak to narysować ;)
    Mam pytanie a w sumie to dwa
    Nie wiesz może czy kredki Koh-i-Nor polycolor są sprzedawane na sztuki?
    I na jakiej stronie ,,bazowej" że tak się wyrażę tworzyłaś swoją galerię internetową chodzi o ?
    http://www.ilojleen.bulwaria.info/gallery

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, są. Ja właśnie niedługo będę zamawiać :)
      http://www.sklepdlaplastykow.pl/kredka-artystyczna-polycolor-koh-i-noor

      Usuń
    2. Maryla - fajnie, że udało mi się dodać tutorial we właściwym czasie ^^ Powodzenia z Ewą!
      Jak już odpowiedział Anonim [dziękuję!], są sprzedawane na sztuki [napisałam o tym w recenzji tych kredek :)]. Znajdziesz je jeszcze na stronach weloveart i papierniczy.net.
      Oj, moja strona została stworzona przez informatyka według mojego projektu, więc to nie "gotowiec" z opcjami do ustawienia, jak strony Wix :)

      Usuń
  12. Tak patrzę sobie na to co tworzysz... Cóż, chyba masz już dość chwalących Cię ludzi...niemniej muszę przyznać iż świetny tutorial :) Idę rysować. Twój talent motywuje mnie dalszych prób ujarzmienia ołówka ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie! Wcale nie mam dość chwalących mnie osób, bo kto nie lubi, jeśli jego twórczość jest doceniana ^^ Robi mi się ciepło na sercu, jak czytam pochlebne słowa na temat tego, co robię i za każdym razem doceniam taką opinię.
      Dzięki raz jeszcze i powodzenia!

      Usuń
  13. Ja z pytaniem z całkiem innej beczki - przy jakim świetle rysujesz o tej porze roku? Dzień krótki, a przy pochmurnej pogodzie trudno to nawet nazwać "światłem dziennym".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy lampce biurkowej. Niestety przeszkadza to przy rysowaniu grafitem [bo się błyszczy] i kredkami [bo zmienia kolorystykę]. Od niedawna mam żarówkę LEDową, daje bardziej białe, niż żółte światło, więc pod względem kolorów jest zmiana na lepsze.
      Ach, co do Twojego maila - dobrze, Lotto, będę pamiętać :)

      Usuń
  14. Bardzo ładnie rysujesz. Też chcę tak rysować. Życzę dalszych sukcesów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję pięknie!:) Może z moim blogiem się nauczysz? Zachęcam do lektury i ćwiczeń ^^

      Usuń
  15. Zazdroszczę talentu! Znowu dałaś mi inspirację do działania! :) Mam 'zlecenie' na narysowanie synka mojego brata, nie mogłam się coś za to zabrać na poważnie, ale może jakoś sobie poradzę. Tylko chyba zaprzyjaźnię się na razie z mniejszym formatem, bo nie czuję się na razie dobrze z A4, jak już się porządnie nauczę rysować, to może nawet zabiorę się za A3 :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jej, to świetnie! Cieszę się, że Cię zainspirowałam. Życzę powodzenia z portretowaniem bratanka :) Pozdrawiam ciepło :)

      Usuń
    2. Hej! Mam pytanie: jak założyłaś tą stronkę bulwaria? Mam kuzynkę która chciałaby założyć coś takiego tylko że z robótkami ręcznymi... Piękna praca, a tutorial bardzo przydatny. Lubie rysować ludzi z otwartą buźką:)
      Pozdrawiam cieplutko
      Jola

      Usuń
    3. Jejku wszystkie twoje rysunki są takie ralistyczne ja też rysuje ale głównie kredkami ^^ Mam jednak problem nie potrafię narysowac włosów dokładnie chodzi mi o taki platynowy blond (krotkie wlosy) Czy może zamieszczałaś już taki tutorial i ja go przeoczyłam? Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam. :D

      Usuń
    4. Jola - ja tylko zaprojektowałam stronę, wykonaniem zajął się infromatyk. Może spróbuj Wix albo daportfolio [do tego trzeba mieć konto na Deviantarcie]?
      Dziękuję bardzo! ^^

      DfoyMal - dziękuję pięknie za uznanie ♥ Jest tutorial o krótkich blond włosach, ale nie wiem, o jak krótkie włosy Ci chodzi? Co do kolorów, to skoro włosy mają być platynowe, warto sięgnąć po jakiś blady żółty i szarości :) Przynajmniej tak bym zrobiła. Pozdrawiam ^^

      Usuń
    5. Dziękuję za wskazówki ;D Podsumowanie 2014 do 19 ? Hmm może uda mi się skończyć rysunek, który bardzo chcę wysłać ^^

      Usuń
    6. Nie ma za co :) super, czekam na tę pracę ^^

      Usuń
  16. Mam pytanie dotyczące kredek. Chcę kupić swoje pierwsze "lepsze" kredki i zastanawiam się nad koh-i-noor polycolor 3800. Nie wiem czy to dobry wybór, jak sądzisz? Jakie byś poleciła dla osoby, która jakiś czas już rysuje, ale nie jest na żadnym zaawansowanym poziomie? Nie znam się za bardzo na rodzajach kredek, a nie chcę wywalić pieniędzy w błoto :c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie poleciłabym te :) Tutaj napisałam ich recenzję, są też prace, które nimi wykonałam :) Nie będziesz zawiedziona!

      Usuń
  17. Zaczęłam obserwować bloga ;*
    Muszę powiedzieć , że jestem pod wrażeniem , jak rysujesz !
    Masz ogromny talent *O* !
    Rysunek taki prawdziwy ^^ !
    Zapraszam na bloga prowadzonego z koleżanką , którą pani już zna - Marylą Chrostek.
    Tu są moje rysunki , które niedawno opublikowałam. :)
    http://pozytywnymisz-masz.blogspot.com/2014/12/rysuneczki-3.html
    www.pozytywnymisz-masz.com
    Narysowałam jeszcze dwa .... , ale opublikuję je dopiero w niedziele c:

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ona nie odwiedza innych blogów, radzę poczytać w zakładce "o mnie''.

      Usuń
    2. Dziękuję z całego serca ♥ Niestety, tak jak piszę Anonim, raczej nie odwiedzam innych blogów :( Szczególnie teraz, kiedy na głowie mam Podsumowanie 2014 roku... Ale może weźmiesz w nim udział? :)

      Usuń
    3. Przepraszam , nie wiedziałam. ;(
      Chętnie zobaczę , o co chodzi w tym podsumowaniu i może wezmę udział ;).
      Pozdrawiam. ♡

      Usuń
    4. Nie szkodzi i dziękuję za zrozumienie! :) Zachęcam i pozdrawiam! ♥ :)

      Usuń
  18. Bardzo dziekuje za odpowiedz ;) szkoda bo wlasnie chcialabym zalozyc taka galerie ;/ myslalam o zszywka.pl . Mam juz konto na deviantart ale jednak wolala bym cos polskiego :)
    Mam jeszcze jedno pytanie odnosnie gumki chlebowej wyczytalam ze mozna ja umyc pod woda to prawda ? O.o moja juz sie zabrudzila za bardzo no a nie mam sklepu plastycznego w poblizu zeby kupic sobie nowa ;/ Pozdrawiam Maryla ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam zszywki, ale daportfolio jest proste w obsłudze ^^
      Umyć można, znowu staje się lepka, ale brud nie za bardzo schodzi :(
      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
    2. Dziękuje ;) jeszcze jedno pytanie xD przepraszam,że Cię tak zamęczam . Jak skanujesz swoje rysunki to w jakimś specjalnym programie je obrabiasz?

      Usuń
    3. Tak, w Gimpie, czasem w Photoshopie, a co do szczegółów, odsyłam do FAQ ^^

      Usuń
  19. Rysujesz na formacie A3 czy A4 ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowana większość prac jest na formacie A4, mam tylko kilka na A3 :)

      Usuń
  20. Dziękuję za ten tutorial:D Jeszcze go nie wykorzystałam w praktyce, ale na pewno zdarzy mi się rysowanie języka i dzięki tobie będę wiedziała, jak to zrobić. Jeszcze raz wielkie dzięki!
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co, to ja serdecznie dziękuję za entuzjastyczny komentarz ^^ Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  21. Przypadkiem trafiłam na Twój blog i Twoje pracę, naprawdę to co robisz jest wspaniałe i trzymaj się tego ;) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aww, dziękuję pięknie ♥:) Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  22. Ten rysunek jest MEGA !!
    A tutorial przejrzysty jak i pomocny. Widać, że bardzo się starasz opisując nam etapy tworzenia , jak i inne tutoriale. Wszystko dopięte na ostatni guzik :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za wyrazy uznania, naprawdę mi miło :D ♥

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...