8 marca 2015

Jak rysować padający śnieg


Dzisiaj króciutki, bardzo prosty tutorial. Co prawda idzie wiosna i pogoda zaczyna nas rozpieszczać słonecznymi dniami, niniejszy mini poradnik dotyczył będzie wykonywania śniegu na rysunku ołówkowym, choć niektóre metody przydadzą się również przy pracach tworzonych innymi mediami ^^

Jeśli nie rysujemy płatków śniegu w makro zbliżeniu, sprawa jest dziecinnie prosta, bo naszym celem nie będzie wykonanie wymyślnych, symetrycznych śnieżynek, a narysowanie mniej lub bardziej kształtnych białych kółek.
Zanim przystąpimy do rysowania, musimy pamiętać, że nie możemy wszystkich śnieżynek narysować na jedno kopyto. Rysunek nie ma tylko pierwszego planu, ale też drugi, trzeci, ostatni, najdalszy, czyli tło. Wpływa to na zmianę rozmiaru płatków śniegu [zazwyczaj im bliżej, tym większe] oraz stopnia ich ostrości. Im dalej na planie znajdują się płatki, tym są mniej wyraźne, zaś im bliżej, tym bardziej stają się rozmyte.

Przy wykonywaniu portretu Lee Pace'a jako Thranduila, bodajże po raz pierwszy w swoim rysowniczym życiu przyszło mi odtworzyć płatki śniegu. Od razu wpadło mi do głowy kilka metod, jak tego dokonać :)


1. Żelopis [czerwone okręgi] - ułatwia na wykonanie dowolnej wielkości płatków śniegu nawet na ciemno zacieniowanej grafitem powierzchni! Wykorzystanie długopisu żelowego pozwoli na precyzję i dokładne pokrycie grafitu, co daje również ładną, jasną biel :) Metoda dobra do rysowania śnieżynek na pierwszym planie.



Jeśli ktoś nie posiada żelopisu, może wypróbować inne alternatywy dla tego przyboru.

2. Gumka w ołówku [zielone okręgi] - zatemperowaną gumką w ołówku można wykonać średniej wielkości białe koła, pocierając nią w jednym miejscu [zataczając malutkie okręgi]. Nawet dobrze zatemperowaną, ciężko byłoby wymazać malutkie kropeczki. Co więcej, gumka w ołówku sprawdza się raczej na obszarach pocieniowanych na jasno lub umiarkowanie szaro. Wymazywanie kółka z kilku warstw miękkich ołówków idzie jej średnio.


3. Gumka chlebowa [żółte okręgi] - gumka chlebowa przypomina plastelinę, bowiem można ją dowolnie formować. Właśnie ta cecha pomoże wykonać płatki śniegu. Wystarczy oderwać kawałeczek gumki, zrobić z niej kulkę, położyć na miejscu, w którym ma powstać śnieżynka i docisnąć do kartki. Gumka zbiera grafit i pozostawia jaśniejszy, kolisty punkt. Rozmiar i walor płatka różnić się może od siły docisku i ilości użytej gumki. Metoda idealna na wykonywanie śnieżynek znajdujących się w tle lub bardzo blisko na pierwszym planie.

4. Puste koła [niebieskie okręgi] - czyli czysta, niezarysowana kartka. To uniwersalna metoda, bowiem pozwoli na narysowanie i śnieżynek o ostrych krawędziach, i o rozmytych, i dużych płatków, i małych. Wiąże się to jednak z mozolną pracą: obszar wokół śnieżynki należy wycieniować dokładnie, powoli, starannie, by nie "zajechać" ołówkiem na śnieżynkę. W celu "zmiękczenia" krawędzi śnieżynki można użyć wiszera.



Banalnie proste, prawda? :)
Pamiętajcie, że przy rysowaniu zamieci śnieżnej, powinniście narysować więcej płatków, część z nich może mieć nawet lekko elipsowaty kształt, chylący się na bok [ze względu na wiatr :)].

Czy życzylibyście sobie tutorial, jak wykonać rozmyte tło i jak rysować blond włosy na podstawie tego portretu? :)

_____________________________________

Moi kochani! Na koniec ogromna prośba do Was! Biorę udział w konkursie Debuton i potrzebuję Waszego wsparcia! Do wygrania jest bon na artykuły plastyczne. Część bonu chciałabym wykorzystać na kupno przyborów na własny konkurs na blogu, innymi słowy - dla Was :) Pomożecie? Moja praca to para kochanków w otoczeniu piór [trzecia w drugim rzędzie]: 


Wystarczy kliknąć "Głosuj'", klikać można raz dziennie do 17.03. :) Będę dozgonnie wdzięczna, z góry dziękuję


47 komentarzy :

  1. Śnieeg. U mnie niedawno padał ;< Trzeba Ci to przyznać, że ten rysunek epicko wyszedł. Więcej fantasy art. Rozmyte tło poproszę, w jednej pracy próbowałem, ale nie wyszło ;< Widzę, że żelopis bielszy od kartki :P No właśnie już zagłosowałem, a na drugi dzień jak wszedłem tam to tylko" głos oddany..." klikam cofnij lub strona główna i już nie mogę wejść w głosowanie na tym konkursie. Pewnie robię głupi błąd, ale ostatnimi czasy jakiś nieogarnięty jestem, więc help me ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję pięknie ♥ Mam w planach narysować Smauga, więc mam nadzieję, że to spełni Twoje oczekiwania :D
      Ojej, to nie wiem, co się dzieje, bo ja teraz jak weszłam, to mi się taki komunikat pokazał :( może jednak nie można głosować codziennie, tylko raz z jednego IP? :c Tak czy siak dziękuję za Twój głos ♥

      Usuń
    2. Chciałabym dodać, że ja też mam taki problem z głosowaniem. ):

      Usuń
    3. Smaug! Ja cię koch-bardzo bardzo mocno uwielbi-am :P Już to sobie wyobrażam - oby ci cierpliwości starczyło czy to w ołówkach czy to w kredkach. Dzisiaj nie mogłem w tamtym konkursie zagłosować, to zagłosowałem na twoją pracę - na pracę dnia :P Wygraj hajs i świat u twoich stóp. Za dużo fantasy ;D so much ...

      Usuń
    4. Aleksandra - kurczę, nie wiem, może coś się zmieniło i tylko jeden głos można oddać :( ale dziękuję!
      Glamonik - ojej, dziękuję xD Myślę, że raczej spróbuję narysować go ołówkami, w końcu ma tyle małych łusek, że łatwiej będzie je ogarnąć ołówkami na A4. Chyba, że będę szalona i spróbuję zrobić Smauga na A3 kredkami xD
      O, to super, jestem bardzo wdzięczna :D

      Usuń
  2. Mnie się wyświetlił komunikat:
    Przepraszamy, wystąpił problem z tym linkiem: http://debuton.com/poll
    Teraz możesz przejść do tej strony internetowej lub wrócić do poprzedniej strony.
    Pamiętaj, aby wyświetlać tylko linki z zaufanych źródeł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia, czemu tak się wyświetla :(

      Usuń
    2. Mi też się tak wyświetla, kliknij po prostu "wyświetl link", mnie wtedy przekierowało do strony.

      Usuń
    3. Dzięki za podpowiedź dla Lotty! :)

      Usuń
  3. Głos oddany :) A co do rozmytego tła to bardzo bardzo chętnie, bo jakoś mi nie wychodzi i głowie się nad tym co robię nie tak i co mogę poprawić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie! Mam nadzieję, że tutorial Ci pomoże :)

      Usuń
  4. Zagłosowałam, powodzenia! Rysunek jak zawsze fantastyczny, muszę spróbować i wykonać rysunek ze śniegiem. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję, Kamilko! Jestem wdzięczna za miłe słowa i głos ♥ Powodzenia z rysowaniem śniegu :D Pewnie wyjdzie mroźnie i magicznie :D

      Usuń
  5. Po-mo-żecie? Po-mo-żemy! A raczej chciałabym pomóc, bo mi ten link nie działa, mimo że weszłam i na fb i na oficjalną stronę... Wrzucisz pracę do galerii? Bo jestem jej bardzo ciekawa :)
    Tutorial przyda się każdy - jak dają, to bierę ;D
    Czekam z niecierpliwością na Smauga i konia (ja nadal pamiętam i nie odpuszczę! :P)
    PS: znasz może jakieś strony dla początkujących artystów na których można prosić o ocenę? Oprócz devianArta i Digarta, bo tam się nie nadaję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurczę, to dziwne, że całkiem nie działa :( Chyba, że próbujesz przez telefon? Bo Debuton nie istnieje jeszcze w wersji mobilnej. Pracę konkursową zamieszczę za kilka minut w prawym górnym rogu bloga :)
      Oczywiście, że będzie koń, w końcu babcia mnie o niego prosiła :D Co do Smauga, bardzo chcę, ale muszę znaleźć odpowiednie, satysfakcjonujące mnie zdjęcie :)
      Nie, niestety nie znam. Może ktoś inny zna, drodzy czytelnicy bloga?

      Usuń
  6. Świetna praca :)
    Zagłosowane

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki wielkie za głos i miłą opinię ♥

      Usuń
  7. Głos oddany jeśli jednak będzie można glosować każdego dnia będę głosować ale tylko do 16 z powodu wyjazdu:p
    Tutorial z pewnością się przyda choć mam teraz przerwę od ołówków, btw. nie dawno spadły mi wszystkie polyclolory ;/ na szczęście tylko kilka kredek się wyszczerbiło gorzej z białą kredką którą namiętnie używam:D chyba trafiłam na wadliwą kredkę bo (prawdopodobnie po upadku) grafit(?) się złamał, ale też cała "obudowa" poszła drewno zaczęło się łamać przy ostrzeniu (bardziej kruszeniu) drewno się rozsypuje, mam nadzieję że to tylko problem jednej kredki.
    Poza tym jednym defektem jestem z nich zadowolona:D
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci bardzo za każdy jeden głos ♥ :D
      Wkrótce po tutorialu o rozmazanym ołówkowym tle powinien pojawić się tutorial o kredkach, bo wreszcie go kończę xD Dobrze, że tylko kilka kredek ucierpiało, a nie caly zestaw :) Polycolory to super kredki!
      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  8. Link działa, głos poszedł. Fakt, głosować można chyba tylko raz ale będę jutro u znajomych i im raczej też się spodoba Twój rysunek. Poza tym sądzę że ta praca pozostawia daleko w tyle wszystko to na co można tam głosować.Pozdrawiam i życzę zasłużonego zwycięstwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektórzy ponoć głosują codziennie, ale u siebie mogłam tylko raz, niestety nie wiem, od czego to jest uzależnione :( Tak czy siak dziękuję za głos i tak pochlebną opinię o mojej pracy konkursowej! Za życzenia nie dziękuję, by nie zapeszać :))

      Usuń
  9. Kolejna przydatna informacja :) super. Co do tutorialu o rozmytym tle - zdecydowanie tak :)
    P.s. głos oddany, postaram się codziennie :) pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miły komentarz i głos! Zatem tutorial o rozmytym tle będzie wkrótce :)

      Usuń
  10. Koronkowa robota:)
    Też mam ten żelopis, ale jestem z niego bardzo niezadowolona. strasznie się zacina, może trafił mi się jakiś kiepski egzemplarz...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój niestety też przerywa :( dlatego włoski wykonałam za pomocą dwóch warstw :)

      Usuń
  11. Zawsze mam problemy z tłem, więc chętnie zobaczę tutorial jak takie tło wykonać :)
    Widzę, że masz gumkę chlebową LYRA (albo mnie oczy oszukały) - jak sprawuje się w porównaniu do koh-i-noora czy faber-castell? Miałam kiedyś gumkę chlebową chyba firmy factis i była koszmarna - twarda, nie dało się jej ugniatać i słabo zbierała grafit.
    A co do żelopisów (kupiłam kiedyś bo zobaczyłam albo u Ciebie na blogu albo u Elfika i bardzo mi się spodobało) to miałam 2 sztuki, którymi byłam zachwycona aż do momentu kiedy zaczęły mi zacinać. Bywa to irytujące, ale może akurat trafiłam na takie egzemplarze.
    btw - świetny kubek!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz dobre oko, nie pomyliłaś się! :) Jednak gumki Lyry jeszcze nie używałam, na razie tylko korzystam z pudełeczka, wkładam tam właśnie gumkę FC :) Ale jak zacznę jej używać, to uzupełnię notkę o gumkach chlebowych. Z Factisa chlebowej nie używałam, ale dobrze wiedziec, że kijowa :D
      A jakiej firmy były te żelopisy?

      Dziękuję, też lubię mój pingwinkowy kubeczek ^^

      Usuń
    2. Hybrid Gel Grip od Pentela

      Usuń
    3. Mój jeden Pentel był dobry chyba przez jakieś pół roku, potem wysechł, a ten drugi od początku sprawiał problemy :/

      Usuń
  12. Mam pytanie. Jak zachować proporcje na rysunku nie mając wzorca? Mam z tym duży problem, a osoby których się o to pytałam urzywają metody kratkowania. Działa tylko gdy masz wzorzec. Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ Ilojleen napisała notki o proporcjach- z boku masz proporcje twarzy i proporcje postaci :)

      Usuń
  13. Bardzo przydatny tutorial. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam pytanie. Gdzie drukujesz zdjęcie, którym posługujesz się do stworzenia rysunku? U siebie, przy użyciu własnej drukarki, czy gdzieś indziej?
    P.S. Świetna praca ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam drukarki, drukuję u mamy w pracy lub w osiedlowym punkcie ksero :)
      Dziękuję bardzo!

      Usuń
    2. A co robisz, że Twoje zdjęcia są tak dobrej jakości? Bo ja drukuję zdjęcia na własnej drukarce i wyjdą mi zawsze nie tej wielkości co chcę, bądź gdy je powiększe są niewyraźne...

      Usuń
    3. Pozwól, że odpowiem. Ilojleen po prostu wybiera duże, wyraźne zdjęcia i je drukuje. Pisała o tym już chyba w notce o wybieraniu zdjęć do rysunku. Możesz np. zastosować narzędzie wyszukiwania w grafice google -> rozmiar-> duży (pamiętaj aby wejść w grafika google, bo normalnie w "Internet" są inne narzędzia). A pytanie do Ilojleen: Który lepszy żelopis ten Pentel hybrid gel czy Marvy ???

      Usuń
    4. Jest dokładnie tak, jak mówi Anonim 2 :)
      Szczerze mówiąc nie umiem wybrać, bo Pentel nie przerywa, ale mniej wycieka z niego żelu, a z kolei Marvy lepiej cieknie, ale przerywa. Poza tym wszystko zależy od egzemplarza, bo pierwszy Pentel, który kupiłam, przez kilka miesięcy był super :)

      Usuń
  15. Dziękuję bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Witaj

    Mam pytanko :) Prezentowany tutaj obraz Thranduila to fotografia czy skan? Jeśli skan to bardzo prosiłbym o podpowiedź na jakich ustawieniach skanować aby efekt był najlepszy.

    Bardzo dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam
    Sławek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skanuję w trybie profesjonalnym, 400dpi. Kontrast i poziomy dobieram indywidualnie do każdego skanu rysunku tak, by wyglądał jak oryginał :)
      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  17. Dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam
    Sławek

    OdpowiedzUsuń
  18. Śnieg, śnieg, śnieeg !! W tutorialu jak i u mnie za oknem. Niedługo kolejnego bałwana ulepię xd.
    Bardzo przydatny tutek ^_^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, naprawdę? W Krakowie ostatnio padający śnieg nie utrzymał się zbyt długo, od razu topniał.
      Dziękuję ♥

      Usuń
  19. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...