17 marca 2015

Rysowanie rozmytego tła

Zgodnie z obietnicą, dziś tutorial dotyczący rozmytego ołówkowego tła! :) Na co komu taki efekt rozmytego tła, możecie zapytać. Otóż dzięki tłu, które posiada taką jakby niską głębię ostrości, możemy dokładnie rozróżnić I i II plan na rysunku [a nawet więcej planów]. Czasami przy nadmiarze wyraźnych szczegółów w tle, może ono przytłoczyć I plan, czyli to, co w portrecie i pracach o innej tematyce jest najważniejsze. Rozmyte tło mniej zwraca uwagę, pozwala się skupić np. na narysowanej twarzy. Rozmyte tło mówi nam również o odległości kolejnych planów od pierwszego. Instynktownie wiemy, że im bardziej niewyraźne jest tło, tym dalej znajduje się ostatni plan w stosunku do pierwszego. Im tło wyraźniejsze, tym coś - np. linia horyzontu - znajduje się bliżej naszej postaci.
Co więcej, rozmyte tło daje efekt trójwymiarowości i po prostu fajnie wygląda :)

ROZMYTE TŁO - KROK PO KROKU





Potrzebne przybory:
  • ołówki [twarde i miękkie]
  •  wiszer lub chusteczka higieniczna

#1 Standardowo rysunek zaczynam od szkicu. Następnie, w zdecydowanej większości przypadków, wykonuję cały portret, czyli twarz, włosy, ubrania [tu pominęłam fryzurę, ale dlaczego podjęłam taką decyzję, zdradzę w tutorialu o rysowaniu blond włosów c:] i dopiero zabieram się za tło. Wynika to ze zwykłego przeświadczenia, że najpierw należy narysować najważniejsze rzeczy, a tło - choć istotne - to jednak drugorzędna sprawa, którego wierne odwzorowanie w portretowaniu nie ma takiego znaczenia, jak idealne "skopiowanie" twarzy. Co, jeśli tło wyszłoby nam super, ale twarz już nie bardzo? Tyle czasu zmarnowanego! Co, jeśli zatarlibyśmy grafit z tła na obszar, gdzie znajduje się twarz? I mielibyśmy problem z jego wymazaniem albo sprawiłby, że źle by się w tym miejscu cieniowało? Dlatego ja zawsze - albo prawie zawsze - zostawiam tło na koniec. 
Tak więc kiedy postać została już ukończona, przystępuję do cieniowania tła. O ile nie zrobiłam tego wcześniej, wykonuję szkic tła. Zaznaczam, w jakich miejscach znajdują się "plamy", które dostrzegłam na zdjęciu i jaki mają kształt. Nakreśliłam także kilka kółek, które potem będą płatkami śniegu ^^

Niestety mało co widać na tym zdjęciu :P
#2 Potem biorę się za cieniowanie. Zazwyczaj na tym etapie cieniuję kartkę ołówkiem F [jako pierwszą warstwę], ale w tym przypadku nie ma to uzasadnienia. Przy moim zwykłym, "nierozmazywanym" cieniowaniu używam tego ołówka, by przygotować papier pod dalsze warstwy, tak, by pory kartki nie były potem widoczne. Tutaj zaś późniejsze użycie wiszera/chusteczki higienicznej wyeliminuje problem widocznych porów. Tak więc, jak pisałam - nie trzeba używać tutaj ołówka F lub HB :) Mimo wszystko używam w miarę dobrze zatemperowanego ołówka 2B, kreski kreślę ciasno obok siebie. Na początku zaznaczam obszary, które mają być najciemniejsze.



#3 Na warstwę wykonaną ołówkiem 2B nakładam warstwę wykonaną miękkim ołówkiem. Może być to ołówek 4B, może być 6B. Jeśli chcemy bardziej przyciemnić dany obszar, ważne, by był miększy co najmniej o 2 miękkości w skali [masło maślane ;)]. Powtarzamy cieniowanie, obojętnie jaką metodą... i tak to potem wszystko rozmażemy :D


#4 Później znowu wracam do ołówka 2B i cieniuję nim to, co wcześniej ominęłam.


#5 Czas na wiszer [lub chusteczkę higieniczną, którą należy nałożyć na palec wskazujący jak kapturek] i najbardziej istotną część tutorialu! Zataczając małe okręgi, sukcesywnie rozmazuję grafit. Taka metoda zapewni równomierne i gładkie roztarcie grafitu. Szybkie, chaotyczne ruchy w różne strony sprawiłyby, iż tło wydawałoby się brudne, niejednolite, po prostu brzydkie. Rozmazując, omijam białe koła, które potem przekształcą Cię w śnieżynki :)
 #6 Na rozmazane warstwy grafitu nakładam kolejną, tym razem bardzo miękkim ołówkiem [7B lub 8B]. Nie ma oczywiście konieczności użycia tego ołówka i nakładania kolejnej warstwy grafitu. Wszystko zależy od naszego widzi-misie i zdjęcia, na podstawie którego rysujemy. Chcecie ciemniej? To narysujcie więcej warstw miękkimi ołówkami.


#7 Następnie rozmazuję ołówek 8B, również zataczając kręgi. Ołówkiem 2B cieniuję przedtem ominięte części rysunku.
 #8 I znowu rozcieranie wiszerem, tym razem całości pocieniowanego obszaru :)


#9 Następnie na kolejnych obszarach powielam poprzednie kroki, jedynie zmieniając ołówki na nieco twardsze w miejscach, które na zdjęciu były jaśniejsze.



#10 Na tym etapie zaczynam wykonywanie padających płatków śniegu za pomocą gumki chlebowej, gumki w ołówku oraz białego żelopisu. Mini tutorial na ten temat znajduje się tutaj.

#11 Jeden fragment tła miał być całkiem biały [nad naramiennikiem Thranduila, taki podłużny kształt]. I powstaje pytanie: jak tu wykonać rozmyte tło w tym miejscu? Otóż obszar wokół cieniujemy delikatnie jakimś twardszym ołówkiem, np. B, H, a następnie wiszerem rozmazujemy cieniowanie na granicy styku z niezarysowaną kartką. W ten sposób tworzy się łagodne, tonalne przejście pomiędzy ołówkiem a czystym papierem. Jeśli komuś wydaje się, że biała kartka zbyt rzuca się w oczy, może ten biały obszar delikatnie zacieniować ołówkiem HB, H.



Gotowa praca ^^ Szybko poszło i w dodatku łatwo! Tło wygląda interesująco, a przy okazji nie przytłacza postaci, prawda? :)

http://www.ilojleen.bulwaria.info/photo/495/Thranduil

Tło w portrecie Thranduila było dosyć proste i stanowiło mniej określone skupisko plam :D Jednakże ten sam sposób wykonywania rozmytego tła można wykorzystać przy bardziej skomplikowanych tłach, np. takich jak na portrecie Mishy Collinsa. Wówczas należy rysować mniejsze "plamy", by poszczególne elementy były rozróżnialne i odcinały się od pozostałych fragmentów tła.



http://www.ilojleen.bulwaria.info/photo/458/Misha%20Collins

Efekt rozmytego tła można uzyskać i bez rozmazywania grafitu. Należy wówczas delikatnie cieniować i tworzyć w ten sposób subtelne przejścia tonalne pomiędzy poszczególnymi odcieniami szarości [walorami].

A może Wy macie jakieś triki na wykonywanie rozmazanego tła, np. użycie sproszkowanego grafitu? Podzielcie się swoimi sztuczkami :)






43 komentarze :

  1. Rozmyte tło.. może mi to w końcu wyjdzie *.*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki! :D Możesz pochwalić się nam wynikami :D

      Usuń
  2. No mi też może w końcu wyjdzie ;p pozornie łatwe a w rzeczywistości bardzo trudne ;3 jeśli mogę spytać to tutorial kredkowy pojawi się jeszcze w marcu? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia więc życzę :) Raczej tak, bo jest na ukończeniu :) Myślę, że w niedzielę będę wiedziała coś więcej, bo zamierzam pracować nad nim w weekend.

      Usuń
  3. No cóż, jutro popróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy zrobiłaś najpierw tło, a dopiero później włosy, żeby gumką wykonać pojedyncze, białe włoski? Zgadłam? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie z niecierpliwością czekam na tutorial! ;)

      Usuń
  5. Świetny tutorial! Dzięki, trzeba będzie w końcu spróbować coś rozmyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetnie już od dzisiaj umiem rysować rozmyte tło. dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Śliczny rysunek! Naprawdę bardzo mi pomogłaś ;)
    Zapraszam: Mój blog-klik!

    OdpowiedzUsuń
  8. Właśnie to rozmyte tło niesamowicie mi się spodobało i w końcu muszę je wypróbować! Pomyślałam sobie: "Hm, może zrobisz do tego tutorial? Lubię je czytać." zjeżdąam w dół, a tu niespodzianka: "Tutorial wkrótce!" :33

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, bardzo się cieszę, że wpasowałam się w Twoje potrzeby :D Dziękuję za miłe słowa ♥

      Usuń
  9. Heh kolejny raz uratowałaś moją pracę! Dziękuję bardzo za ten tutorial, niby takie proste a jakże efektowne! Świetnie Ci to wyszło, te detale, rozwaliła mnie ta zbroja i włosy elfa, naprawdę chylę czoła! I oczywiście tło, idealne. Jestem pod ogromnym wrażeniem twoich umiejętności plastycznych, motywujesz mnie do ćwiczeń jak nikt inny. Jeszcze raz bardzo dziękuję Ci nie tylko za ten tutorial ale za wszystko co dla nas robisz <3
    zapraszam również na mojego bloga --> http://klaroline-love-story.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co, to fajnie, że mogłam pomóc! I bardzo dziękuję za miłe słowa, sprawiłaś mi dużą radość swoim komentarzem ^^

      Usuń
  10. Genialne!!! Od początku mnie zaciekawiło, jak ty zrobiłaś te tło, które jest jedną z moich ulubionych części w tym rysunku! Muszę to niedługo wypróbować, bo przeważnie tło zostawiam białe, albo jednokolorowe. W sumie przy moim obecnym rysunku, nad którym pracuję, rozważam narysowanie rozmytego tła ;) Jednak tło jest "drewniane" co będzie trochę trudne :D http://amydiamond1992.blogspot.com/2015/02/sussie-mellstedt-2015-photos.html (jedno ze zdjęć poniżej xD)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie dziękuję ^_^ Ładne te zdjęcia, życzę powodzenia z rysowaniem! :))

      Usuń
  11. Na jakim papierze i jaka gramatura wykonałaś rysunek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Papier do drukarki [nie wiem, jakiej firmy], gramatura 80 :)

      Usuń
    2. Dziękuję.

      Usuń
  12. Kolejny genialny post ;). W końcu może mi wyjdzie rozmazane tło :)
    Dzięki Ci boże za Dominikę/Ilojleen ;) !!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pewna, że i bez mojego tutorialu rozmyte tło udałoby Ci się :> Dzięki wielkie :))

      Usuń
  13. Super tutorial, na pewno mi się przyda :D
    Ale mam jedno pytanie. Jak się czyści wiszery? Raz próbowałam temperować - tylko go rozwaliłam no i klops -.-

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki ^^ Ja swoich nie czyszczę, ale niektórzy radzą potraktować je papierem ściernym, inni mówią o struganiu [nie radzę] :)

      Usuń
  14. Czy będzie podobny tutorial, tylko, że o rysowaniu rozmytego tła kredkami? Ten tutorial też jest bardzo przydaatny, hednak osobiście wole kredki i mam problem z rysowaniem owego tła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że raczej na pewno zrobię taki! Tylko nie wiem jeszcze kiedy :)

      Usuń
  15. A co z tłem w przypadku rysunków animowanych? np w tym przypadku (na początek coś łatwego sobie wybiorę :) ) http://scr.hu/0luu/dkutt należy postępować tak samo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli rysujesz ołówkiem, to tak :)

      Usuń
  16. Dzięki za ten tutorial! Aktualnie rysuje oko w focusie i nie bardzo wiedziałem jak narysować rozmyte rzęsy. Masz może jakieś pomysły?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co :) Można środek rzęsy narysować mocniej, miększym ołówkiem, a brzegi pocieniować delikatnie twardym ołówkiem. To da efekt rozmycia. Albo przeciągnąć po rzęsie wiszerem :D

      Usuń
  17. HEEEEJ! Przeglądam blog i patrzę - muszę skorzystać z paru rad! :D Tylko parę rzeczy chodzi mi po głowie, a nie wiem jak je narysować, a tu w tych poradnikach o tym nie ma :( Więc moje pytania brzmią:

    - jak rysować chmury? Ale nie takie jak uczą dzieci w 3 klasie podstawówki, tylko takie jak na zewnątrz są, żeby były jak najbardziej realistyczne!

    - jak narysować... kosmos? No nie wiem jak to powiedzieć, no ale takie jakby nocne niebo z caaałą masą gwiazd, tylko, żeby nie było to takie czarne tło z białymi punktami, tylko bardziej tak jak to: http://imgur.com/LmlZ7V9 :( Mam pomysł na parę rysunków z tym właśnie związane, tylko nie wiem jak się do tego zabrać, czy ołówkiem to, czy farbą :(
    I na razie pytań nie mam już

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety odpowiedź na te pytania wymaga tutoriala :( Nie jestem w stanie tego tu opisać, bez ilustracji. Ale wezmę pod uwagę Twoje sugestie!
      Co do kosmosu, to na pewno łatwiej pójdzie farbami lub pastelami, niż np. kredkami :)

      Usuń
    2. Szlag, to muszę się wybrać po porządne pędzle i farby, a nie takie z tesco. I jeszcze kurde nauczyć się nie psuć farbami rysunków ;D
      Fajnie by było jakby właśnie był o chmurach tutorial! Zwłaszcza, że w różnych pracach bardzo często się pojawiają :)

      Usuń
    3. To życzę udanych zakupów i owocnego malowania :D A jak kiedyś będę rysować chmury, to z pewnością to opiszę :)

      Usuń
  18. Robię trochę innym sposobem niż Ty, ale super wskazówki, no i świetny rysunek :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...